mdcr.cz (MD ČR)
Auto Moto | 06.09.2024 17:47:15
Dotknou se přísnější kontroly STK a SME přímo řidičů?
Nedotknou! Kontroly jsou primárně zaměřeny na nepoctivé stanice měření emisí a STK. Na silnici se to týká výhradně vozidel, ze kterých se valí černý dým.
Jde nám o to, aby se na stanicích měření emisí, tak jako jinde v Evropě, měřilo poctivě. Řidiči, kteří svým vozům věnují běžnou péči, se nemají čeho obávat. Zároveň nesmí být v nevýhodě proti těm, kteří chtějí pravidla obcházet nebo porušovat.
Vzpomeňme si každý kolikrát jsme jeli za autem, přes které nebylo pro kouř vidět. Nechali jste si vyčistit filtr pevných částic, ale soused se vám směje, protože si ho nechal vyříznout? Chceme to? Slušných se to nijak nedotkne!
Jak bude přísnější kontrola stanic technické kontroly a měření emisí probíhat?
Prostřednictvím automatických nástrojů záznamu, které samotné stanice nahrávají do Informačního systému technických prohlídek, vyhodnotíme možné chyby a podvody. Zaměříme se i na kontrolu samotných stanic, abychom zjistili, jestli třeba k měřícím přístrojům nepřipojují zařízení, která s informacemi nebo s daty manipulují.
Co má tedy splnit vozidlo, aby prošlo úspěšně stanicí měření emisí?
Nikdo se nemusí ničeho bát. Vozidlo má plnit normy, které byly platné v době, kdy se schvalovalo do provozu. Při běžné údržbě to splní každé auto, ta starší mají dokonce mírnější normy!
Proč je potřeba nyní řešit přísnější kontroly STK a SME?
Prostý pohled do systému měření emisí ukazuje, že některá měření jsou evidentně chybná. Naftová auta měřená jako benzíny, nulové položky u aut, kde to ani fyzikálně není možné, náklaďáky ve stanicích, kam se nevejdou ani do dvora a tak. Na to se chceme soustředit. Na nepoctivé. Slušných lidí, ani poctivých stanic se to nijak nedotkne.
A proč tedy vzniká nová Inspekce silniční dopravy, k čemu má sloužit?
Žádný nový úřad, ale víc kompetencí. Taky vás štvou rozbité silnice od přetížených náklaďáků? Auto s nákladem, že se bojíte, že se převrátí? Cizokrajná dodávka, ze které se hulí jako z fabriky? Na to se soustředí Inspekce silničního provozu. Běžných aut se to nijak nedotkne.
Mám staré auto, bude mě zastavovat a kontrolovat Inspekce silniční dopravy a vyřadí mě z provozu?
Nikdo vás bezdůvodně nebude zastavovat. To nedělá ani policie. Vozidla se tipují a zastavují se jen taková, která jsou evidentně v kritickém technickém stavu. Neadekvátně kouří, místo výfuku mají lešenářskou trubku, vydávají extrémní hluk.
Musím si koupit nové auto, abych prošel kontrolou?
Nemusíte! Každý svéprávný člověk přece dává svému autu běžnou údržbu. Auto má plnit normy, které byly platné v době uvedení do provozu. Starší auta, kterým se nezanášejí filtry pevných částic, protože je nemají, a jsou obecně technicky „blbuvzdorná“, takové limity bez problémů splní.
Když si koupím starší auto, bude mě inspekce více zastavovat?
Ne, inspekce se už dneska v podobě mobilních expertních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu věnuje hlavně kamionům a nákladním vozidlům. Technici kontrolují povinné přestávky a odpočinky, provádí kontrolní vážení, zaměřují se na podvody s tachografy a používání zařízení, která zabraňují přimíchávání AdBlue.
Musím nově něco platit, pokud mám starší auto? Například emisní poplatek?
Ne, pro majitele starších automobilů se nezavádějí žádné poplatky, ani se nezavádějí žádná nová nebo přísnější pravidla. Stejně jako doposud mají auta starší čtyř let povinnost jezdit na technickou kontrolu jednou za dva roky.
Co se mění pro provozovatele STK a SME?
Pokud jsou poctiví a provádějí měření správně podle daných postupů, pak se pro ně nemění vůbec nic. Provozovatelům STK a SME nepřibývají žádné další úkony nad rámec nastavených platných pravidel. Pouze se mohou stát častěji předmětem kontroly ze strany příslušných úřadů a případných postihů za podvody při měření.
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
X
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Akcioví investoři mají vysoká očekávání
Miroslav Novák, AKCENTA
Průměrná mzda (2. čtvrtletí 2024)
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Letní poklesy na finančních trzích a jak na ně reagovat
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jak využít současnou ekonomiku pro efektivní investování?
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Volatilita technologických akcií jako nový normál?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlaté léto. Žlutý kov opět přepisuje historické tabulky
Zpravodajství na e-mail »
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Druhý ročník soutěže „Podnikám s rozumem“ startuje – zapojte své studenty a získejte hodnotné ceny!
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex září 2024: Pesimistické předpovědi se naplňují
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Drahé emisní povolenky v roce 2030: Jak ovlivní účty za energie?
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Mám malou spotřebu elektřiny, vyplatí se mi měnit dodavatele?
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Marek Pokorný, Portu
Průzkum: Většina mladých Čechů si přivydělává kvůli finanční nezávislosti
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Zobrazit sloupec
Kariéra |
Obchodní rejstřík |
Zájezdy
| YAuto
| Meteobox
| Bydlet
| Studium