Čtvrtý rok v řadě dokázal japonský koncern Toyota
uhájit pozici automobilové světové jedničky, potažmo v uplynulém roce opět
prodat více než 10 mil. vozů. Z rekordních více než 11,2 mil. vozů za rok
2023 však prodeje klesly na 10,82 mil. vozů. I tak se jedná o historicky druhý nejlepší
výsledek koncernu, který vlastně dokázal překonat v úvodu loňského roku automobilkou
predikovaný cíl 10,6 mil. vozů. V koncernu každopádně loni nejvíce klesly
prodeje vozů Daihatsu (o 32 %), vozů Hino se pak prodalo o 7,1 % méně. Zkrátka prodeje
jen vozů Toyota a Lexus v souhrnu dosáhly 10,16 mil. Pro porovnání loni
opět druhý koncern Volkswagen dokázal celosvětově prodat celkem 9,027 mil.
vozů.
Toyota ve středu zveřejnila hospodářské výsledky za její
uplynulé poslední fiskální 3. čtvrtletí končící k 31. prosinci. Za dané
čtvrtletí vozů Toyota a Lexus se prodalo téměř 2,73 mil., když přinejmenším
částečně elektrifikované bylo téměř každé druhé. Přesněji 47 %, když nejvíce se
prodalo hybridů (1,21 mil.). Čistě bateriových vozů pak 32 tis., což v meziročním
srovnání znamenalo nárůst jen o 4 tis.
Každopádně Toyota vykázala zhruba 2% nárůst příjmů na 12,39 bil.
JPY, provozní zisk však klesl o téměř 466 mld. JPY na 1,215 bil. JPY. Díky
ziskům z investic však samotný čistý čtvrtletní zisk narostl na 2,19 bil.
JPY. V přepočtu tedy na 14,3 mld. USD, resp. 346 mld. Kč. Pro
porovnání možno zmínit celoroční výsledky, trhem násobně více oceněné, společnosti Tesla. Ve
svém hospodářsky dosud nejlepším roce 2023 vykázala firma zisk 15 mld. USD,
loni ji klesl na 7,1 mld. USD, resp. očištěný na 8,5 mld. USD.
Toyota v návaznosti na dosavadní výsledky navýšila svůj
celoroční výhled. Za celý současný fiskální rok 2025 plánuje vykázat zisk 4,7
bil. USD, resp. v přepočtu tedy necelých 31 mld. USD. Ačkoli Toyota
vyrábí řadu vozů v USA, či svůj středně velký pick-up Tacoma v Mexiku, vliv
možných celních opatření D.Trumpa ve své středeční prezentaci nezmínila.
Oznámila však expanzi do Číny, kde chce vybudovat továrnu na
vývoj a produkci elektromobilů Lexus. První vozy mají začít sjíždět z linky v
roce 2027, roční výrobní kapacita má dosahovat 100 tis. vozů. Po Tesle se bude jednat
teprve o druhý automobilový závod v Číně, který bude plně v rukou zahraničního
výrobce. Jak známo jinak jsou zahraniční automobilky na tamním trhu účastny pouze
v rámci joint-venture. V loňském roce podobně jako další zahraniční automobilky Toyota zaznamenala pokles, když zde vyrobila 1,508 mil vozů. Meziročně o 14 % méně.
Zdroj: Toyota
Toyota 2.5-liter Series Parallel Plug-in Hybrid System; zdroj: Toyota
V segmentu elektromobility možno zmínit, že Toyota v USA
v Severní Karolíně spouští továrnu na výrobu baterií za téměř 14 mld. USD. Pro
firmu se jedná o první vlastní továrnou na baterie mimo Japonsko. Bude v ní
vyrábět baterie pro své hybridní a plně elektrické vozy prodávané v USA. Zaměstnat
má na 5 tis. pracovníků, první dodávky jsou plánovány na duben. Otázkou, nejen
pro japonskou automobilku, zůstává do budoucna poptávka po elektromobilech v USA,
když s příchodem D.Trumpa jsou různé pobídky v podobě například
daňových úlev v ohrožení.
Toyota v České republice
Toyota u nás loni v Kolíně vyrobila rekordních 225 236
vozů. Meziročně se jednalo o více než 17 % zlepšení. Přestože většina vozů
zamířila na export, vývoj jako by zároveň naznačoval zlepšené postavení automobilky
na trhu v ČR. Vůbec poprvé se po domácí Škodě stala dvojkou, tedy z hlediska
prodejů vlastně největší zahraniční automobilkou. Prodala totiž 21,8 tis. osobních
a lehkých užitkových aut. Meziročně o desetinu více.
Létající Toyota
Závěrem možno zmínit ambice automobilky v segmentu osobní
letecké dopravy, když v dané věci spolupracuje se společností Joby
Aviation. Před 100 lety, v roce 1925, nabídl Sakiči Tojoda,
zakladatel skupiny Toyota, cenu na podporu vývoje akumulátorové baterie, která
by dokázala poskytnout dostatečný výkon „k přeletu letadla přes Tichý oceán“.
Od té doby se Toyota po generace soustřeďuje na výzvu letecké mobility.
Loni v listopadu zmiňované firmy na domovské půdě společně prezentovaly
elektrické letadlo s kolmým startem a přistáním eVTOL. Letadlo vyvíjené
pro vysokofrekvenční provoz na krátké vzdálenosti, vhodné pro trh letecké
taxislužby, kterou by mohli využívat například obchodní cestující a turisté v
městských oblastech. Cílem letounů eVTOL, které kombinují prvky z
vrtulníků, bezpilotních letounů a malých letadel, je dle společnosti vynikat
spolehlivostí, ekologičností (nulové provozní emise), tichým provozem, náklady
na provoz a údržbu či vylepšenými bezpečnostními prvky.