Please disable Ad Blocker before you can visit the website !!!
thumbnail

Jihočeský kraj chce bezpečnější silnice. Nejvíce n...

by notifee99@gmail.com   ·  14 července, 2025   ·  

Jihočeský kraj chce bezpečnější silnice. Nejvíce n...

by notifee99@gmail.com   ·  14 července, 2025   ·  

image

Na jihočeských silnicích je hned několik míst, kde se dopravní nehody opakují se znepokojivou pravidelností. Nejčastěji za nimi stojí nepřiměřená rychlost, nepozornost nebo nerespektování přednosti v jízdě. Regionální dopravní konference v Českých Budějovicích se zaměřila na nejrizikovější úseky a hledala cesty, jak v kraji snížit počet nehod.


 Podjezd pod tratí u Chýnova, křižovatka Mánesovy ulice a Lidické třídy v Českých Budějovicích nebo silnice u Dubí Hory na Písecku. Tato a další místa se ocitla na seznamu deseti nejrizikovějších lokalit v Jihočeském kraji, které vytipovali datoví analytici Portálu nehod ze společnosti DataFriends. Právě těmto místům se věnovala debata na Regionální dopravní konferenci, která se uskutečnila 24. června v Kruhovém sále krajského úřadu pod záštitou hejtmana Martina Kuby a českobudějovické primátorky Dagmar Škodové Parmové. Zúčastnili se jí zástupci dopravní policie, BESIPu, správců silnic, odborníci na dopravní analýzy i představitelé kraje, měst a obcí.


 Cílem konference však nebylo pouze upozornit na problémová místa – naopak. Ambicí bylo navrhnout konkrétní opatření, jak dané úseky upravit. V některých případech může pomoci nové dopravní značení, jinde bude nutná stavební úprava, doplnění bezpečnostních prvků nebo častější dohled policie.


 „Portál nehod pomáhá městům a obcím rozhodovat se na základě dat, nikoliv dojmů. A právě to je pro zvýšení bezpečnosti klíčové. Cíl je jednoduchý, ale ambiciózní: vymazat riziková místa z mapy Jihočeského kraje,“ uvedl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která Portál nehod provozuje.


 Základem diskuse byla desítka míst, která podle analytiků patří k nejrizikovějším v celém Jihočeském kraji. Odborníci je vytipovali na základě aktuálních dat o nehodovosti, která Portál nehod dlouhodobě sleduje a vyhodnocuje. Podívejme se na některá z nich podrobněji.

Zákeřný podjezd u Chýnova


 Železniční podjezd na silnici I/19 nedaleko Chýnova na Táborsku se stal symbolem dopravních nehod v Jihočeském kraji. Podle dat Portálu nehod jde o nejrizikovější místo v regionu – za posledních pět let se zde stalo 38 nehod, při nichž bylo 15 lidí zraněno a z toho čtyři přišli o život. Právě tato lokalita se stala jedním z hlavních témat Regionální dopravní konference v Českých Budějovicích.


 „Podjezd se nachází na frekventované silnici I/19 a je známý nepřehlednou levotočivou zatáčkou. Řidiči zde často nezvládnou řízení, zejména za snížené viditelnosti nebo při vysoké rychlosti. Vozidla pak míří přímo do podpěry mostu, kde dochází k tvrdým nárazům. Statistika Portálu nehod potvrzuje, že ve 45 % případů byla příčinou nepřiměřená rychlost s ohledem na technický stav vozovky. Dalším častým faktorem bylo samotné nezvládnutí řízení,“ uvedl Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends, která Portál nehod provozuje.


 Situaci zhoršuje kombinace několika rizikových faktorů: špatná viditelnost, podcenění nebezpečí ze strany řidičů i nedostatečné dopravní značení. „Podjezd se doslova vynoří z temného lesa. Pokud jede řidič příliš rychle, už nestihne zareagovat,“ upozornil Sibal.


 Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) již přijalo některá opatření – snížilo povolenou rychlost, upravilo dopravní značení a odstranilo porosty kolem vozovky. Dalším krokem má být instalace radaru, který bude řidiče varovat přímo v místě. Policie navrhuje také osazení silničních svodidel, jež by zabránila přímému nárazu do mostní konstrukce, a zrušení účelové komunikace v blízkosti podjezdu.


 Komplexní řešení přinese až plánované přeložení silnice I/19, které by mělo rizikový úsek zcela vyřadit z provozu. S realizací se počítá nejdříve v roce 2030, dokončení je plánováno o tři roky později.

Záludné oblouky u Otína


 Oblouk silnice II/145 u obce Otín na Jindřichohradecku patří mezi nejzrádnější místa v kraji. Podle dat Portálu nehod zde za posledních pět let došlo k sedmi nehodám, při nichž se zranilo devět lidí – z toho jeden vážně.


 Podle odborníků je problematický celý úsek – zejména dva směrové oblouky, které jsou si velmi podobné, přičemž mezi nimi leží křižovatka skrytá za horizontem. Řidiči zde často nezvládají řízení kvůli nepřiměřené rychlosti. Podle dat je druhý oblouk ještě nebezpečnější než první.


 Silnice vede otevřenou krajinou a na první pohled působí přehledněji, než jaká je skutečnost. Nečekané zakřivení v kombinaci s nedostatečnou přilnavostí povrchu může být velmi zrádné.


 Dobrou zprávou je, že se situace již začíná řešit. V příštím roce by měla začít projektová příprava přestavby celého úseku. Plánuje se přepracování oblouků, přeměření příčného sklonu u křižovatky a odstranění vegetace, která snižuje rozhledové poměry.

V Budějovicích hlídá dopravu systém Traffic Eye


 Křižovatka silnice I/20 (E49) s ulicemi Labská a U Staré trati v Českých Budějovicích patří mezi nejvytíženější a zároveň nejrizikovější dopravní uzly ve městě. Od ledna 2020 do března 2025 se zde odehrálo 14 nehod, z nichž většinu způsobilo nedání přednosti při odbočování vlevo – konkrétně ze směru od jihu do ulice Labská, kdy řidiči přehlédli vozidla přijíždějící z protisměru.


 Od května 2025 je v místě instalován pokročilý senzorický systém Traffic Eye, který sleduje dopravní tok v reálném čase. Měření ukázalo, že se zde v dopravních špičkách pohybuje v průměru 1 900 vozidel za hodinu – tedy více než 30 aut za minutu.


 Traffic Eye dokáže včas odhalit provozní problémy, změřit rychlosti a poskytnout městům i obcím důležitá data pro plánování dopravních změn. Výsledky měření na konferenci představili analytici ze společnosti DataFriends. „Tento unikátní nástroj ukázal, že tvrdá data mohou zásadně přispět k vyšší bezpečnosti na silnicích,“ uvedl Jan Chalas ze společnosti DataFriends.


 Podle datové analytičky Portálu nehod Petry Markové se během sledovaného období potvrdilo, že křižovatka je extrémně zatížená zejména ve všední dny – nejrušnějším dnem je čtvrtek, kdy tudy projede více než 22 tisíc vozidel. I o víkendech tu provoz přesahuje 16 tisíc aut denně.


 Analýza zároveň potvrdila, že největší slabinou místa je právě odbočování vlevo z hlavní silnice směrem do Labské ulice. Touto trasou míří více než pětina vozidel přijíždějících od jihu – a právě při tomto manévru nejčastěji dochází ke kolizím s protijedoucími auty. „Vidíme přímou souvislost mezi směrem odbočování a nehodovostí. To je typická situace, kde mohou moderní datové technologie pomoci lépe porozumět příčinám a navrhnout cílená řešení,“ dodala Marková.

Deset míst, kde je třeba zvýšit pozornost


 Na Regionální dopravní konferenci v Českých Budějovicích zazněl konkrétní výběr rizikových lokalit, které se v dlouhodobých statistikách opakovaně ukazují jako nejproblematičtější z hlediska dopravní bezpečnosti. Analýza Portálu nehod přinesla detailní přehled nehodovosti za posledních pět let.


 Tady jsou úseky, kde by měli být řidiči obzvlášť opatrní: 

TOP 10 nejrizikovějších dopravních míst v Jihočeském kraji

1. Okres Tábor – podjezd pod tratí na silnici 1/19 u města Chýnov. Za posledních pět let 38 nehod, 15 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky.

2. Okres České Budějovice – křižovatka ulic Mánesova a Lidická třída v Českých Budějovicích. Za posledních pět let 23 nehod, 20 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedání přednosti při odbočování vlevo.

3. Okres Tábor – křižovatka silnic 1/3 a 1/23 u obce Řípec. Za posledních pět let 9 nehod, 7 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedání přednosti při odbočování vlevo.

4. Okres Tábor – oblouk silnice 1/19 u odpočívek poblíž města Chýnov. Za posledních pět let 8 nehod, 13 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

5. Okres Jindřichův Hradec – oblouk silnice 11/145 v extravilánu u vesnice Otín. Za posledních pět let 7 nehod, 9 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky.

6. Okres České Budějovice – křižovatka silnic 11/155 a 11/157 u městyse Ledenice. Za posledních pět let 12 nehod, 20 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedání přednosti proti příkazu Dej přednost v jízdě.

7. Okres Písek – úsek silnice 1/20 u vesnice Dubí Hora. Za posledních pět let 7 nehod, 11 zraněných. Častý typ nehody: srážka se stromy.

8. Okres Tábor – náměstí T. G. Masaryka ve Veselí nad Lužnicí. Za posledních pět let 14 nehod, 10 zraněných. Časté jsou zde nehody s cyklisty.

9. Okres Český Krumlovmost přes řeku Malši na silnici 11/157 u hradu Pořešín. Za posledních pět let 8 nehod, 3 zranění. Řada nehod souvisí se srážkou s pevnou překážkou.

10. Okres Jindřichův Hradec – oblouk na silnici 1/24 v extravilánu u města Třeboň. Za posledních pět let 8 nehod, 9 zraněných. Dochází zde ke srážkám se stromy.

Nehod je méně, ale stále čtyři tisíce ročně


 Z analýzy Portálu nehod (www.portalnehod.cz) vyplývá, že Jihočeši mají být na co hrdí. Při přepočtu počtu nehod na rozlohu kraje, délku silniční sítě i počet obyvatel patří region dlouhodobě k nejbezpečnějším v celé republice. Za poslední dva roky zde připadá 94 nehod na 100 kilometrů čtverečních a 153 nehod na 100 kilometrů silnic – nejnižší hodnoty v rámci celé ČR.


 Každoročně se však na jihočeských silnicích odehraje více než čtyři tisíce dopravních nehod (konkrétně 4 008). A to je číslo, které není radno podceňovat. Nejvíce nehod se tradičně odehraje v okrese České Budějovice – zhruba 31 % všech nehod v kraji, tedy přibližně 1 255 případů ročně. S odstupem následuje okres Tábor (15,7 %), dále Jindřichův Hradec, Český Krumlov a další.

Největší problém? Řidiči sami


 Hlavní příčinou nehod v kraji je – stejně jako jinde – nesprávný způsob jízdy. Ten stojí za téměř 60 % případů. „Vedle toho je ale v Jihočeském kraji stále relativně vysoký podíl nehod způsobených nepřiměřenou rychlostí (22 %) a nedáním přednosti (12,5 %),“ upozornil Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.


 Při porovnání krajů v rámci ČR si Jihočeši v absolutních číslech stále vedou dobře, ale například u nehod způsobených rychlou jízdou se kraj řadí na šesté nejhorší místo v republice. V této kategorii ho předbíhají jen větší a dopravně vytíženější regiony, jako jsou kraje Středočeský, Ústecký nebo hlavní město Praha.

Budějovice dominují


 Z dlouhodobé analýzy Portálu nehod (od roku 2010 do května 2024) vyplývá, že v Jihočeském kraji se nejvíce nehod odehrálo právě v okrese a městě České Budějovice – celkem 18 828 karambolů. Důvod je zřejmý: krajské město je přirozeným dopravním centrem, kam denně dojíždějí tisíce lidí do práce i do škol.


 Přesto pozornost vzbudilo hlavně Táborsko, které se objevilo hned čtyřikrát v žebříčku nejrizikovějších lokalit. Nejproblematičtějším úsekem v celém kraji je již zmíněný podjezd pod tratí na silnici I/19 u Chýnova. 

Regionální dopravní konference pomáhají městům zvyšovat bezpečnost na silnicích


 Regionální dopravní konference, které se každoročně konají ve všech krajských městech České republiky, přinášejí konkrétní výsledky – místa, kde se dříve bouralo, se díky nim postupně mění v bezpečnější úseky.


 Za projektem, který pomáhá městům a obcím řešit riziková místa na jejich silnicích, stojí společnosti RSE Project a DataFriends, provozovatel analytického Portálu nehod. Ten nabízí nejucelenější databázi dopravních nehod v Česku a díky podrobným statistikám umožňuje odborníkům i samosprávám přesně lokalizovat problematické křižovatky, úseky či celé tahy.


 „Regionální dopravní konference nejsou jen o číslech. Jsou o tom, jak data přetavit do konkrétních kroků, které zachraňují lidské životy,“ říká Jan Chalas z Portálu nehod, který provozuje společnost DataFriends. Každé konferenci předchází detailní analýza dopravní situace v daném kraji. Výsledkem je seznam nejrizikovějších míst – právě těm se účastníci věnují nejvíce. Na výběru těchto lokalit se podílí expertní komise složená ze zástupců BESIPu, Policie ČR, RSE Project a analytiků ze společnosti DataFriends.


 Projekt regionálních dopravních konferencí je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. A právě díky tomuto propojení odborné, komunální i státní sféry má šanci skutečně měnit dopravní mapu Česka k lepšímu.

Detaily týkající se počtu nehod v Jihočeském kraji za období let 2010–2024

Pramen: Portál nehod

 Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.

 

Napsat komentář

Sledujte nás
Please enter CoinGecko Free Api Key to get this plugin works.