Rodinné firmy tvoří páteř české ekonomiky. V Česku se podílejí na tvorbě více než poloviny HDP a zajišťují zhruba dva miliony pracovních míst, podobný podíl lze vidět také v USA. V Evropě pak tvoří více než 60 % všech společností. „Ačkoli je rodinné podniky složité definovat, předpokládá se, že jejich podíl ve světě představuje zhruba 60 až 80 procent. K podobným číslům směřuje i Česká republika,“ říká Martin Jurek z Centra pro rodinné firmy na VŠE.
Méně fluktuace a rychlejší cesta k rozhodnutí
Stabilita, růst, rozvoj. K tomuto popisu si většina lidí spíš přiřadí větší korporátní společnosti a ne rodinné podniky. Přitom právě rodinné firmy pro zaměstnance mnohdy zajišťují stabilnější prostředí a jistotu, vzhledem k odlišnému přístupu vedení. „Nemáme problém s fluktuací lidí a obsazováním míst. U strategických pozic, jako je například mistr, lidé co přijdou, už většinou zůstanou. Navíc u nás pracují převážně lidi z okolí, i páry, a řeší podobné věci, mají podobné zázemí, což je stmeluje. Ta firma je všech, i já jsem zaměstnaný úplně stejně jako ostatní. Pokud má firma má úspěch, pocítí ho všichni,“ popisuje Rostislav Hrbáček mladší z rodinné firmy Avena zabývající se mícháním a distribucí kuchyňských olejů. Dlouhodobě to také potvrzují data Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), Evropské unie, neziskové organizace Rodinný podnik USA (FEUSA) nebo konzultační firmy McKinsey & Company.
Rodinné firmy jsou často pružnější než korporáty a mohou tak rychleji reagovat, byť na úkor komplexnější organizační struktury. „Máme výhodu v tom, že se dokážeme rychleji přizpůsobit změnám na trhu. Dohoda o řešení složitých situací bývá v rodinném kruhu snazší než v prostředí korporací, kde je potřeba jednat například s akcionáři,“ vysvětluje Michal Ponec za firmu Betonpres. Byť nelze přesně určit podíl rodinných firem na HDP Česka, odborníci jej odhadují mezi 50 až 70 procenty.
Bez struktury hrozí přetížení
Absence firemní struktury ovšem může mít dvojsečný efekt. Vzhledem ke složitějšímu a nejistějšímu prostředí je dobře strukturovaná rodinná správa a řízení zásadní pro dlouhodobý úspěch rodinných firem,“ říká Pierre Ramadier z divize Správy bohatství BNP Paribas. V případě, že tomu tak není, mohou mít rodinné firmy problém zvládat nápor byrokracie. „Rodinné firmy často nemají tak robustní aparát jako korporace, a proto každé nové nařízení, hlášení či formalita dopadá přímo na klíčové lidi, často samotné zakladatele nebo jejich nástupce. Nepřiměřená administrativní zátěž pak zbytečně brzdí iniciativu a energii podnikatelů,“ Lucie Sedláčková za firmu Gordic. A pokud majitelé nemají prostor na administrativu, může to firmu oslabit. Potvrzují to také data AMSP ČR, podle kterých 70 % rodinných podniků zmiňuje potřebu zjednodušení byrokracie a snížení administrativní zátěže. Většina přitom plánuje investice do dalšího rozvoje své činnosti.
Dalším rizikem může být příliš úzký pohled na chod a směřování firmy a její případná stagnace. „Je vhodné, aby vlastníci ustanovili nějakou formu nezávislého poradního orgánu, který by rodinné firmě pomáhal s jejím řízením a nastavováním strategie,“ dodává Jurek. V případě ekonomické stránky pak firmy sahají například po strategickém partnerství s bankami. „ Banka nám říká, jak rychle a kolik můžeme investovat. Pokud hrozí přeúvěrovanost, dostaneme vykřičník a zbrzdíme. Je to pro nás obrovský posun,“ zakončuje Hrbáček.
Rodiny dominují evropské i světové podnikatelské scéně
Podobně je tomu také v zahraničí. Podle informací Evropské komise tvoří rodinné firmy více než 60 % všech společností v Evropě. Poslední zpráva Rodinné vládnutí v Evropě: trendy a vhled od společnosti BNP Paribas ukazuje, že rodinné firmy tvoří drtivou většinu podnikových organizací v evropských zemích, od 61 % podnikatelské populace v Nizozemsku až po více než 80 % ve Španělsku, Itálii a Francii. Téměř polovina z 1 000 největších italských společností jsou rodinné podniky, v Německu je to pak 40 % a ve Francii 28 %. V USA pak podle FEUSA generují americké rodinné firmy 7,7 bilionu dolarů a tvoří tak 54 % HDP země. Na celosvětovém měřítku jsou rodinné firmy ještě významnější, data BNP Paribas říkají, že tvoří až 70 % celosvětového HDP a většinu pracovních míst. Zajímavostí je, že 35 % společností z žebříčku Fortune 500 je v rodinném vlastnictví nebo pod rodinnou kontrolou.