Plánujete dovolenou a už máte zaplaceno? Skvělé! Ale co když vám do toho den před odletem něco „vleze“? Úraz, nemoc, nešťastná událost v rodině nebo změna plánů ze strany zaměstnavatele? Zkrátka, co když se stane něco neočekávaného, kvůli čemu nemůžete odjet? Právě pro takové chvíle nám slouží pojištění storno poplatků.
Při rušení dovolené na poslední chvíli bývají brutální storno poplatky. Čím blíž k termínu odjezdu, tím víc peněz ztratíte. Zrušíte-li zájezd den nebo dva před odletem, cestovní kancelář (nebo letecká společnost a provozovatel ubytování) vám často nevrátí vůbec nic ze zaplacené dovolené. Ano, přijdete o celou částku ceny dovolené, tedy o desítky tisíc a víc. O předplacených vstupech do muzeí, divadel, do zábavního parku ani nemluvě.
Ale dá se tomu předejít: správné pojištění vám totiž tyhle ztráty z valné většiny vrátí. Často jej potkáte pod názvem pojištění storna ubytování či pojištění storna letenky. Dá se pořídit i na obojí najednou (plus ty zmíněné předplacené vstupenky). Pak hledejte pojištění storno poplatků.
V jakých situacích vám pojištění pomůže?
Pojištění proti stornu se hodí, když vám do cesty na dovolenou vstoupí nečekaná událost, jako je například nemoc, úraz, úmrtí v rodině, velká škoda na majetku, přírodní katastrofa, ztráta práce, krádež pasu, předvolání k soudu, nehoda nebo zpoždění spoje. V některých případech vám pojišťovna proplatí náhradní dopravu. Vše ale musíte doložit – lékařskou zprávou, protokolem, potvrzením o zpoždění apod.
Pojištění storna neplatí, když si cestu jednoduše rozmyslíte, nelíbí se vám recenze hotelu, zapomenete pas nebo vízum, nedostanete schválenou dovolenou v práci, zhorší se vám dlouhodobý zdravotní stav nebo nestihnete odjezd kvůli alkoholu.
Kdy sjednat storno pojištění a na co si dát pozor?
Kdy sjednat storno pojištění? Hned po zaplacení dovolené! Některé pojišťovny totiž přijímají pojištění jen do 3 dnů od zaplacení zájezdu. Čekání se tady rozhodně nevyplatí.
„A dokud si nepřečtete podmínky pojištění, které vám nabízí cestovní kancelář, v žádném případě se nespoléhejte na to, že zahrnuje i funkční pojištění storna! Stejně tak pozor na cestovní pojištění z debetní nebo kreditní karty. Dokud si podrobně nepřečtete obchodní a smluvní podmínky, nepočítejte s tím, že vás dobře ochrání,“ upozorňuje Petr Jermář, hlavní analytik Banky.cz.
Postup uplatnění storna
Postup uplatnění storna není složitý, ale musíte postupovat systematicky a co nejdříve po pojistné události. Čím dříve pojišťovnu kontaktujete, tím rychleji celou situaci vyřešíte. Začněte tím, že kontaktujete svou pojišťovnu a oznámíte jí, že jste na dovolenou neodcestovali a z jakého důvodu (důvod storna).
„Většina pojišťoven má non-stop linky právě pro takové situace a navedou vás, jak pojistnou událost nahlásit. K vlastnímu nahlašování, které lze zvládnout online, si připravte potřebné doklady: lékařskou zprávu, policejní protokol nebo jiné dokumenty, které váš důvod storna dokládají. Následně vyplňte interaktivní formulář pojistné události. Poté už jen čekáte na vyřízení a výplatu pojistného plnění,“ radí Marek Pavlík, majitel portálu hypotecnikalkulacka.cz.
Pojištění storna stojí zhruba 2–5 % z ceny dovolené, navíc počítejte se spoluúčastí kolem 20 %. Např. za zájezd za 50 000 Kč pro dva vyjde pojištění u ČPP na 1717 Kč, u Komerční na 1788 Kč a u Direct na 1834 Kč.
Proč si vždycky připlatit za pojištění storno poplatků?
Když si objednáváte vysněnou dovolenou, nechce se vám myslet na to, že by se mohlo něco pokazit. To je přirozené: kdo by si chtěl kazit radost z plánování! Problém je, že nepříjemné události se dějí především ve chvílích, kdy je nečekáme. A pojištění vám je pomůže finančně překlenout. Navíc si s vrácenými penězi můžete naplánovat novou dovolenou, až budete připravení si ji naplno užít!