Trendy ve spotřebě piva u nás i ve světě se mění, což dopadá i na výrobce oblíbených značek. V uplynulém týdnu jsme zaznamenali výrazný pokles cen akcií některých z největších světových pivovarů. Akcie společností Anheuser-Busch a Heineken oslabily přibližně o 13 %. Výprodej byl vyvolán zklamáním z prodejních výsledků. V Evropě u Heinekenu a v Brazílii a Číně u Anheuser-Buschu. Co přinesou zítřejší výsledky Asahi, majitele českého Pilsner Urquell?
Češi nadále hájí příčku největších konzumentům piva na světě. Ačkoliv dlouhodobá spotřeba alkoholického piva v České republice klesá, v roce 2024 dosáhla průměrná roční spotřeba na obyvatele pouhých 126 litrů, tj. o 16 l méně než v roce 2019, vyšší spotřebu nadále drží změna konzumentských trendů.
Měnící se spotřebitelské návyky, zejména u mladších generací, představují pro odvětví čím dál větší výzvu. Globální data ukazují jasný sestupný trend v konzumaci alkoholu – za posledních 20 let klesl celosvětový podíl dospělých do 35 let, kteří uvádějí, že pijí alkohol, ze 72 % na 62 %. Tento trend je patrný i v České republice, kde roste obliba nealkoholického piva.
Podle dat českého svazu pivovarů a sladoven bylo v roce 2024 uvařeno rekordních zhruba 1,6 milionu hektolitrů nealka a ochucených pivních mixů, což představuje nárůst o téměř 14 % meziročně a podíl téměř 10 % celkového výstavu pro domácí trh. Za rostoucí oblibou nealkoholického piva stojí především změna životního stylu – stále více lidí upřednostňuje aktivní trávení volného času, zdravější stravování a také častěji usedají za volant. Nealkoholické pivo se tak stává přirozenou volbou v situacích, kdy chtějí spojit osvěžení s plnou chutí piva, ale bez účinků alkoholu.
Zároveň však roste poptávka po nealkoholickém pivu. Tento trend se projevil i ve čtvrtletních výsledcích, které minulý týden oznámily dva největší pivovarnické koncerny světa – Heineken a Anheuser-Busch. Obě firmy zaznamenaly pokles objemu prodeje piva, přestože jejich tržby díky zvyšování cen rostly.
Heineken, vlastník Krušovic, Starobrna nebo Březňáku, který generuje zhruba 35 % svých tržeb v Evropě, zaznamenal největší propad právě v tomto regionu. Objem prodeje klesl o 4,8 %, což vedlo k celosvětovému meziročnímu poklesu o 0,4 %. Ačkoli šlo o lepší výsledek než v prvním čtvrtletí, stále zaostal za očekáváním trhu. Cena akcií Heinekenu se kvůli tomu minulý týden propadla o 12,8 %, přestože provozní zisk vzrostl o 7,4 %.
Anheuser-Busch, který dopadl ještě hůře – jeho akcie oslabily během jednoho týdne o 13,7 %. Ve druhém čtvrtletí klesl objem prodeje o 1,9 %, zatímco analytici očekávali pokles jen o 0,3 %. Největší problémy firma zaznamenala v Číně a Brazílii. I přes obtížné podmínky firma zvýšila tržby o 3 % na 15 miliard dolarů a provozní zisk o 6,5 %. Tento růst však byl způsoben zdražením, nikoli vyšší poptávkou – což vyvolává obavy investorů o budoucí ziskovost. Další komplikací jsou americké operace firmy, na které dopadají 50% cla na hliník, což snižuje marže a negativně ovlivňuje valuaci.
Obě společnosti se nyní obchodují za poměrně nízké valuace – forwardové P/E činí 14,5 u Heinekenu a 15,5 u Anheuser-Buschu. Přestože tržby rostou, trh zůstává skeptický, zda je tento růst udržitelný bez odpovídajícího zotavení objemu prodejů. Čím dál více se zdá, že pivní průmysl vstupuje do období stagnace s omezeným růstovým potenciálem a tlakem na marže kvůli rostoucím nákladům a měnícím se preferencím spotřebitelů. Přesto se prémiové značky jako Stella Artois a Corona ukazují jako odolnější vůči poklesu prodejů.
Trh teď čeká, jestli výsledky Asahi ukážou stejný trend, nebo pozitivně překvapí. Společnost sice předpovídá růst tržeb o 4,1 % pro rok 2025, ale výsledky na jednotlivých trzích jsou smíšené – v první čtvrtletí byly tržby silné v České republice a Rumunsku, poklesly ale v Polsku a Itálii.
Velké překvapení nás však nečeká. Asahi již zveřejnila předběžné údaje o prodeji nápojů za první pololetí. Podle těchto údajů celkový prodej piva (všech značek a kategorií) poklesl o 2 %, zatímco prodej nealkoholických nápojů vzrostl o 15 %. Tento kontrast činí nadcházející zprávu za druhé čtvrtletí obzvláště důležitou, protože by mohla potvrdit hlubší posun v preferencích spotřebitelů.
Pivovarnictví, tradičně považované za defenzivní a stabilní sektor, nyní čelí zásadním strukturálním výzvám. Klesající konzumace alkoholu mezi mladými dospělými, rostoucí provozní náklady, silná závislost na čím dál nepředvídatelnějším počasí a stagnující objemy prodejů tvoří kombinaci, která odrazuje investory. Pro ty, kteří hledají investiční příležitosti, to znamená nutnost selektivního přístupu – zejména ve vztahu ke společnostem se silnou pozicí na rozvíjejících se trzích nebo těm, které se dokážou úspěšně přeorientovat na nealkoholické alternativy.
Paweł Majtkowski, tržní analytik společnosti eToro