
V roce 2024 zaznamenala elektromobilita v Česku výrazný posun. Dotace od Národní rozvojové banky, které se vyčerpaly už za sedm měsíců, podpořily přibližně 66 % všech nově registrovaných elektromobilů. Díky tomu v Česku vzrostl podíl elektroaut na nových registracích. Zájem o alternativní pohony potvrzují i data společnosti Arval CZ, která zaznamenala zvýšení jejich podílu – full hybridů, plug-in hybridů a bateriových elektromobilů. U objednávek vzrostl jejich podíl z 10 % na 13 %, u nové produkce z 10 % na 12 %. Největší skok zaznamenaly bateriové elektromobily (BEV), jejichž nová produkce vzrostla dokonce o 239 %.
V roce 2024 Arval zaznamenal 65% meziroční nárůst s 10 933 novými registracemi bateriových elektromobilů. To přispělo k zvýšení celkového podílu BEV na nových registracích – v Česku vzrostl z 3 % na 4,72 %, což z něj činí jeden z mála trhů v EU, kde k nějakému růstu došlo. Přesto však Česká republika stále patří mezi šest zemí s nejnižším podílem elektromobilů v rámci Unie.
Naopak podíl naftových motorů v nových registracích setrvale klesá. Zatímco dříve byl diesel absolutně dominantním pohonem ve firemních flotilách, dnes tvoří už jen přibližně třetinu všech objednávek u společnosti Arval CZ. Tento trend je způsoben nejen rostoucí oblibou alternativních paliv, ale i výrazně omezenou nabídkou dieselových modelů ze strany výrobců. Celková data z českého trhu tento pokles potvrzují – podíl naftových vozidel na nových registracích klesl na 25 %.
Celkový trh s novými osobními automobily v České republice vzrostl meziročně o 4,6 % na 231 600 vozidel, což je nejvyšší hodnota od předcovidového roku 2019. Růst registrací BEV byl však tažen především dotační podporou, která pokryla přibližně 66 % všech nových registrací a byla vyčerpána během sedmi měsíců. Výrazný nárůst nových registrací zaznamenal také segment lehkých užitkových elektromobilů, kde došlo k meziročnímu nárůstu o 76 % na celkových 622 vozidel.
„Podíl bateriových elektromobilů na nové produkci Arval CZ (3,87 %) zaostal pouze o necelé procento za celkovým CZ trhem (4,72 %), což je za mě dobrý výkon, vezmeme-li v úvahu, že jsme se nemohli účastnit vypsané dotační výzvy. Ta totiž vyžadovala nákup elektromobilu výhradně na úvěr, což je forma financování, kterou nenabízíme. V souladu se svou strategickou vizí však Arval nadále pomáhá svým zákazníkům urychlit přechod na udržitelnější mobilitu,“ říká Tomáš Kadeřábek, hlavní konzultant společnosti Arval Česká republika.