Please disable Ad Blocker before you can visit the website !!!
thumbnail

Deset míst, kde by měli řidiči zpomalit. Dopravní ...

by notifee99@gmail.com   ·  7 července, 2025   ·  

Deset míst, kde by měli řidiči zpomalit. Dopravní ...

by notifee99@gmail.com   ·  7 července, 2025   ·  

image

Pardubický kraj patří z hlediska dopravní nehodovosti k těm klidnějším, přesto i zde existují úseky, kde se srážky vozidel i střety s chodci opakují s alarmující pravidelností. Na základě dlouhodobé analýzy dat z Portálu nehod vytipovali odborníci deset nejrizikovějších míst v kraji. O nich, ale i o dalších problémech diskutovali účastníci Regionální dopravní konference v Pardubicích – a přinesli konkrétní návrhy, jak zvýšit bezpečnost na místech, která dobře znají nejen místní řidiči.


 Rizikovým lokalitám v Pardubickém kraji se věnovala Regionální dopravní konference, která se 18. června uskutečnila v sále Jana Kašpara na pardubickém krajském úřadě. Akce proběhla pod záštitou hejtmana Martina Netolického a zúčastnili se jí zástupci dopravní policie, BESIPu, silničáři, odborníci na analýzu nehodovosti i představitelé kraje, měst a obcí.


 Cílem konference však nebylo pouze upozornit na problémy – naopak. Přímo na místě zazněly konkrétní návrhy na stavební úpravy, zlepšení dopravního značení nebo využití moderních technologií, které by mohly přispět ke snížení nehodovosti.


 Regionální dopravní konference jsou dlouhodobým projektem, který probíhá napříč Českou republikou. V Pardubickém kraji se potvrzuje, že systematická práce s daty, propojení veřejné správy s odborníky a otevřená debata o problémech na silnicích přinášejí konkrétní výsledky.


 Základem diskuze byla desítka míst, která podle analytiků patří k nejrizikovějším v celém Pardubickém kraji. Odborníci je vybrali na základě aktuálních dat o nehodovosti, která Portál nehod dlouhodobě analyzuje. Právě konkrétní čísla podle organizátorů posouvají debatu o bezpečnosti na silnicích na zcela novou úroveň – místo dojmů a pocitů přinášejí přesné statistiky, časy, místa i příčiny nehod.

Nebezpečná křižovatka v Litomyšli


 „Křižovatka silnice I/35 s ulicí Mařákovou v Litomyšli patří dlouhodobě k nejrizikovějším dopravním místům v Pardubickém kraji. Jen za posledních pět let zde došlo ke 22 dopravním nehodám, při nichž se zranilo jedenáct lidí. Dvě nehody měly tragické následky. Nejčastější příčinou je nedání přednosti při odbočování vlevo – v kombinaci s hustým provozem a přítomností přechodu pro chodce jde o nebezpečný mix,“ uvedl na konferenci Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.


 Křižovatka leží na frekventovaném tahu I/35, který prochází napříč Litomyšlí. Denně tudy projedou stovky aut. Vysokou dopravní zátěž doplňují vozidla přijíždějící z vedlejších komunikací, což často komplikuje situaci při odbočování vlevo.


 Po sérii nehod město Litomyšl reagovalo. V roce 2022 byla na křižovatce zmodernizována světelná signalizace, která nyní funguje v dynamickém režimu. Součástí úprav bylo také doplnění signálu upozorňujícího na přítomnost chodců.


 Do budoucna by však mohla přijít zásadní změna. Litomyšl má zpracovanou studii, která počítá s výrazným zklidněním dopravy po dostavbě dálnice D35, jež by měla odvést značnou část tranzitní dopravy mimo město. Na konferenci zazněla i úvaha o obnově dřívějšího záměru vybudovat v místě kruhový objezd. Ten by mohl přispět k plynulejší dopravě a snížení rizika kolizí.

Nebezpečný přechod uprostřed města


 Křižovatka Sukovy třídy a ulice Na Hrádku v Pardubicích patří k nejnebezpečnějším lokalitám pro chodce v celém kraji. Za posledních pět let zde došlo k 17 nehodám, při nichž bylo zraněno 13 lidí.


 Největší problém představuje dlouhý přechod pro chodce přes dva jízdní pruhy v jednom směru. Jak zaznělo na konferenci, jde o jeden z nejrizikovějších typů přechodu – vozidlo v jednom pruhu zastaví a dá chodci přednost, ale řidič ve druhém pruhu si ho nemusí vůbec všimnout a pokračuje v jízdě.


 Přechod vede přímo přes Sukovu třídu. Přilehlá křižovatka je navíc rozlehlá a složitá na orientaci, což zhoršuje přehlednost pro řidiče i pro pěší. Po výstavbě parkovacích domů v okolí doprava zhoustla, a tím se zvýšilo i riziko kolizí.


 O problému vědí i zástupci města. V létě by měla být na nedaleké křižovatce instalována světelná signalizace, která by mohla zvýšit bezpečnost celého prostoru. Podle dalšího návrhu by mohly být zrušeny dva odbočovací pruhy a místo nich by vznikl bezpečnostní ostrůvek pro chodce. V úvahách padl i návrh na vybudování podchodu, ten ale zatím naráží na technické komplikace kvůli vysoké hladině spodní vody. Do budoucna by mohla pomoci i plánovaná výstavba severovýchodního obchvatu města, který by odvedl část dopravy z centra.

Nebezpečný „špunt“ na příjezdu do Pardubic


 „Mimoúrovňová křižovatka silnic I/2 a I/37 v Pardubicích na hlavním tahu směrem na Chrudim patří k dlouhodobě sledovaným dopravním problémům města. Za posledních pět let zde došlo k 19 dopravním nehodám, z nichž pět skončilo zraněním. Přes polovinu nehod způsobili řidiči nákladních vozidel – hlavní příčinou je špatný výhled a přejíždění z pruhu do pruhu v nebezpečném oblouku,“ uvedl Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.


 Úsek je součástí hlavního dopravního spojení mezi Hradcem Králové, Pardubicemi a Chrudimí. Vozidla zde najíždějí z okružní křižovatky na silnici I/2 a právě při průjezdu směrovým obloukem dochází k nehodám. Problémem je, že řidiči jedoucí v pravém pruhu zůstávají v mrtvém úhlu pro řidiče ve vedlejším pruhu, kteří chtějí přejet. Rozhled zde není zajištěn, což je zvláště nebezpečné u těžkých nákladních aut. Potíže ale mají i osobní vozidla – i když jejich řidiči mají o něco lepší rozhled, manévrování v rychlém provozu je i pro ně náročné.


 Tato křižovatka je dlouhodobě známým dopravním „špuntem“. Aby se proudy aut vůbec dostaly do města, musí ho složitě objíždět. Dochází ke zbytečnému křížení směrů a konfliktním situacím. Řešení? Kompletní přestavba celé křižovatky – ta by však vyžadovala nákladnou a dlouhodobou investici.

Deset míst, kde je třeba zvýšit pozornost

Na Regionální dopravní konferenci v Pardubicích zazněla konkrétní riziková místa Pardubického kraje, která se v dlouhodobých statistikách ukazují jako nejproblematičtější z hlediska dopravní bezpečnosti. Analýza Portálu nehod přinesla detailní přehled nehodovosti za posledních pět let. Tady jsou úseky, kde by měli být řidiči obzvlášť opatrní:

TOP 10 nejrizikovějších dopravních míst v Pardubickém kraji

1. Okres Pardubice – křižovatka silnic 111/2983 a 11/322 v části Černá za Bory v Pardubicích. Za posledních pět let 25 nehod, 30 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedání přednosti vozidlu přijíždějícímu zprava.

2. Okres Chrudim – křižovatka silnic 1/37 a 11/324 ve městě Slatiňany. Za posledních pět let 23 nehod, 18 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky.

3. Okres Svitavy – křižovatka silnice 1/35 s ulicí Mařákovou v Litomyšli. Za posledních pět let 22 nehod, 11 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedání přednosti při odbočování vlevo.

4. Okres Pardubice – křižovatka ulic Sukova třída a Na Hrádku v Pardubicích. Za posledních pět let 17 nehod, 13 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedání přednosti proti příkazu Dej přednost v jízdě.

5. Okres Ústí nad Orlicí – úsek silnice 1/11 v extravilánu u obce Bystřec. Za posledních pět let 10 nehod, 7 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky.

6. Okres Ústí nad Orlicí – křižovatka silnic 1/14 a 11/315 v Ústí nad Orlicí. Za posledních pět let 14 nehod, 10 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem.

7. Okres Pardubice – mimoúrovňová křižovatka silnic 1/2 a 1/37 v Pardubicích. Za posledních pět let 19 nehod, 5 zraněných. Časté jsou nehody nákladních automobilů.

8. Okres Ústí nad Orlicí – okružní křižovatka na silnici 11/315 u zámku v Chocni. Za posledních pět let 12 nehod, 6 zraněných. Problémem jsou zde nehody s cyklisty.

9. Okres Pardubice – křižovatka ulic Jana Palacha a Teplého v Pardubicích. Za posledních pět let 10 nehod, 5 zraněných. Často zde dochází k nehodám v nočních hodinách.

10. Okres Chrudim – úsek silnice 111/3437 u obce Srní. Za posledních pět let 7 nehod, 5 zraněných. Častým typem nehody jsou střety se stromy.

Pardubice vedou v nehodovosti


 Z analýzy Portálu nehod (www.portalnehod.cz) vyplývá, že Pardubický kraj patří z hlediska celkového počtu nehod spíše mezi méně rizikové regiony. Ročně se zde stane přes 3900 dopravních nehod, což je zhruba třetina oproti například Středočeskému kraji. Při přepočtu na počet obyvatel i délku silniční sítě se kraj řadí mezi nejklidnější části republiky – podle těchto ukazatelů mu v rámci Česka patří 9. až 11. místo.


 „Přesto i zde existují lokality, kde jsou nehody na denním pořádku. Nejvíce jich dlouhodobě vzniká v okrese a krajském městě Pardubice, které tvoří přirozené dopravní centrum kraje. Od roku 2010 zde bylo zaznamenáno 21 663 nehod, tedy bezmála 37 % všech případů v kraji. Další v pořadí je okres Ústí nad Orlicí (15 292 nehod) následovaný okresy Chrudim (11 723) a Svitavy (9 961),“ uvedl Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.

Největší riziko? Nevěnování se řízení


 „Hlavní příčinou dopravních nehod v kraji zůstává způsob jízdy samotných řidičů – konkrétně to, že se plně nevěnují řízení. Tento faktor hraje roli u více než poloviny případů (52,5 %). Dalšími častými důvody jsou nepozorné otáčení nebo couvání, nezvládnutí řízení či nedodržení bezpečné vzdálenosti. Výrazným rizikem zůstává i vysoká rychlost – ta stojí za 17,4 % nehod, přičemž v některých okresech je podíl ještě vyšší. Například v Chrudimi tvoří rychlostní nehody téměř 23 % všech případů,“ upřesňuje Marek Sibal.


 Specifickou a často opomíjenou příčinou bývá i nedání přednosti – zejména kvůli přehlédnutí či ignorování značky „Dej přednost v jízdě“. Tato chyba stojí za více než každou desátou nehodou (11,6 %).

Regionální dopravní konference pomáhají městům zvyšovat bezpečnost na silnicích


 Regionální dopravní konference, které se každoročně konají ve všech krajských městech České republiky, přinášejí konkrétní výsledky – místa, kde se dříve bouralo, se díky nim postupně mění v bezpečnější úseky.


 Za projektem, který pomáhá městům a obcím řešit riziková místa na jejich silnicích, stojí společnosti RSE Project a DataFriends, provozovatel analytického Portálu nehod. Ten nabízí nejucelenější databázi dopravních nehod v Česku a díky podrobným statistikám umožňuje odborníkům i samosprávám přesně lokalizovat problematické křižovatky, úseky či celé tahy.


 „Regionální dopravní konference nejsou jen o číslech. Jsou o tom, jak data přetavit do konkrétních kroků, které zachraňují lidské životy,“ říká Jan Chalas z Portálu nehod, který provozuje společnost DataFriends. Každé konferenci předchází detailní analýza dopravní situace v daném kraji. Výsledkem je seznam nejrizikovějších míst – právě těm se účastníci věnují nejvíce. Na výběru těchto lokalit se podílí expertní komise složená ze zástupců BESIPu, Policie ČR, RSE Project a analytiků ze společnosti DataFriends.

 Projekt regionálních dopravních konferencí je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. A právě díky tomuto propojení odborné, komunální i státní sféry má šanci skutečně měnit dopravní mapu Česka k lepšímu.

Detaily týkající se počtu nehod v Pardubickém kraji za období let 20102024

 image
imageimage 

Pramen: Portál nehod

Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.

 

Napsat komentář

Sledujte nás
Please enter CoinGecko Free Api Key to get this plugin works.