Dnes vstoupí v platnost obchodní dohoda mezi Velkou Británií a USA, která stanoví preferenční celní sazbu pro britské automobily dovážené do Ameriky, zatímco se stále řeší otázka konečného zdanění britského vývozu kovů.
Již v květnu se Velká Británie stala první zemí, která vyjednala obchodní dohodu s USA od chvíle, kdy šéf Bílého domu Donald Trump měsíc předtím představil tzv. reciproční cla. Podmínky dohody jsou účinné od 30. června.
Na základě dohody se nyní na britské zboží dovážené do Spojených států vztahuje plošné 10% clo.
Rovněž se na prvních 100 000 vozidel prodaných každoročně z Velké Británie do USA bude vztahovat 10% clo. Na všechna další vozidla odeslaná do USA bude uvaleno 25% dovozní clo.
Mike Hawes, generální ředitel SMMT, v pondělí uvedl, že dohoda je „obrovskou úlevou pro britské automobilové společnosti, které vyvážejí na tento kriticky důležitý trh“.
„Okamžitě snižuje trestná cla, která zastavila americký exportní trh a ohrozila životaschopnost některých nejznámějších jmen britské výroby,“ uvedl v prohlášení.
Spojené státy mají s Británií přebytek obchodu se zbožím, což znamená, že do Británie více vyvážejí, než dovážejí. Automobily jsou největším britským vývozním artiklem do Spojených států, přičemž USA se staly celosvětově největším odběratelem britských automobilů. V loňském roce bylo do Ameriky dodáno 27,4 % veškerého britského vývozu automobilů.
Dohoda Británie s USA rovněž odstraní cla z britského leteckého průmyslu.
Londýn však stále pracuje na snížení cel na klíčové průmyslové kovy.
Zatímco Británie je jedinou zemí, která má v současné době preferenční 25% celní sazbu na vývoz oceli a hliníku do USA, zatímco u ostatních amerických obchodních partnerů je tato sazba vyšší než 50 %, obě země hovořily o snížení cel na britskou ocel na 0 %. Spojené státy jsou čtvrtým největším vývozním trhem pro britské železo a ocel.
Britská vláda v pondělí uvedla, že „budeme pokračovat dále a pokročíme směrem k 0% sazbám na základní ocelářské výrobky, jak bylo dohodnuto“.