„Důvěra spotřebitelů se v červenci zvýšila. Vyplývá to z dnes publikovaných dat ČSÚ. Zatímco v červnu se důvěra spotřebitelů držela na stejné úrovni jako v květnu, tedy na hodnotě 100,7, v červenci výrazně stoupla, a to o 3,4 bodu na hodnotu 104,1. Češi si tak svůj optimismus drží, navzdory tomu, že v červnu u některých potravin došlo k vysokému meziročnímu růstu spotřebitelských cen. Jednalo se zejména o ceny čokolády a čokoládových výrobků, kávy a kakaa, jejichž produkci ovlivňují klimatické změny, ale i vajec, jejichž ceny začíná ovlivňovat přechod na bezklecový chov. Češi si ale vyššími cenami náladu zatím zkazit nenechali a dál nahlíží na ekonomiku s vysokou mírou důvěry,“ popisujePetr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Optimističtí jsou spotřebitelé i ve svých výhledech. Podíl domácností, které v příštích dvanácti měsících očekávají zlepšení své finanční situace, se oproti červnu zvýšil. Relativně vysokou důvěru v budoucnost potvrzuje i mírné snížení podílu respondentů, kteří neplánují v příštích dvanácti měsících pořizovat velké nákupy. Počet domácností, které hodnotí svou současnou finanční situaci hůře, než tomu bylo v předchozích dvanácti měsících, se pak nezměnil,“jmenuje Petr Kymlička.
„Jiná situace ovšem panuje mezi podnikateli. Indikátor jejich důvěry poklesl o 1,2 bodu na hodnotu 98,8, což se projevilo i v meziměsíčním poklesu souhrnného indikátoru důvěry o 0,4 bodu na 99,7. Důvěra podnikatelů se tak snížila už podruhé v řadě, přičemž k poklesu došlo především ve vybraných odvětvích služeb (pokles o 2,1 bodu) a v průmyslu (pokles o 1,0 bodu). Ke zvýšení indikátoru důvěry došlo jen v odvětví obchodu. České podniky se tak stále potýkají s nižší poptávkou, což u nich logicky vzbuzuje obavy,“dodává Petr Kymlička.