Letní dovolenou plánují Češi nejčastěji v Itálii, na Slovensku a ve Španělsku. V největší oblibě mají moře a na dovolenou cestují hlavně automobily nebo letadlem. Významně častěji než jinde rezervují zájezdy v kamenných cestovních kancelářích, častěji používají osobní automobily a autobusy. Jejich náklady na dovolenou patří k nejnižším vůbec. Vyplývá to z reprezentativního průzkumu HOLIDAY BAROMETR 2025, který zkoumal dovolenkové plány obyvatel 23 zemí Evropy, Asie, Severní Ameriky, Středního východu a Oceánie.
Podle průzkumu jsou nejoblíbenějšími dovolenkovými destinacemi Čechů v letní sezóně Itálie (12 %), Slovensko (8 %) nebo Španělsko (7 %) a ve srovnání s loňským žebříčkem chybí v první trojici Chorvatsko. Španělsko s Itálií figurují v čele pořadí i ve většině dalších evropských zemí.
České domácnosti výrazně preferují dovolenou strávenou v zahraničí (82 %), což je více než v Německu (72 %), Belgii (73 %) nebo Rakousku (76 %). Nejoblíbenější lokalitou jsou pro ně přímořské oblasti (60 %), na venkově plánuje dovolenou 29 % a v horách 26 % Čechů. Nejméně oblíbená je pro nás dovolená ve městě (22 %), která navíc zaznamenala významný pokles popularity (v roce 2023 31 %).
Podobně jako v jiných evropských státech cestuje přibližně polovina Čechů (49 %) na dovolenou letadlem a necelá čtvrtina (22 %) vlakem. “Výrazně častěji než jiní Evropané používáme při dovolených osobní automobil nebo autobus,” uvádí Lukáš Soural, obchodní a marketingový ředitel Europ Assistance. “Osobní automobil zmínilo v průzkumu 56 % a autobus 19 % českých respondentů, zatímco evropský průměr je 48, resp. 12 %. Souvisí to jak s blízkostí nejoblíbenějších destinací, tak s pohodlím, které při cestě vyžadujeme a způsobem cestování, na který jsme zvyklí.”
Rezervaci dovolené provádí 39 % Čechů prostřednictvím online formulářů cestovních kanceláří, 18 % přímo na webech hotelů a leteckých společností a 17 % prostřednictvím online stránek cestovních agentur, které zájezdy zprostředkovávají. “Výrazně používanější než v dalších zemích zůstávají u nás kamenné cestovní kanceláře,” dodává Lukáš Soural. “Dovolenou přes ně objednává 29 % lidí, zatímco jinde v Evropě je to pouze 12 %, v Asii 9 % a v Severní Americe 4 % cestujících.”
Průměrný rozpočet na letní dovolenou představuje v České republice 1 400 €, což je – až na Malajsii a Japonsko – nejméně ze všech třiadvaceti monitorovaných zemí. Evropský průměr činí 2 080 €, průměr v zemích Severní Ameriky 2 561 €, Středního východu 2 492 € a Oceánie dokonce 2 967 €. Nejbližší je nám v tomto směru sousední Polsko, kde utratí podle průzkumu za dovolenou v průměru 1 457 €.
“V rámci Evropy sleduje průzkum zejména státy s vyšší životní úrovní a roli hrají i kurzové rozdíly, přesto je zřejmé, že náklady na dovolenou patří u nás k nejnižším,” uzavírá Lukáš Soural, obchodní a marketingový ředitel Europ Assistance. “Ve Švýcarsku utratí za dovolenou 3 052, ve Velké Británii 2 734, v Belgii 2 710, v Rakousku 2 585 a v Německu 2 380 €. Vůbec nejvyšší výdaje na dovolenou uvedli v průzkumu Australané, které přijde dovolená v přepočtu na 3 193 €.” Téměř polovina českých respondentů (48 %) na druhé straně plánuje, že za dovolenou letos utratí více než vloni.
Právě rodinné rozpočty a finanční situace jsou podle průzkumu nejčastějším důvodem, proč se část Čechů letos na zahraniční dovolenou nechystá. Finanční problémy uvedlo 44 % a snahu ušetřit 31 % z těch, kteří letos dovolenou v cizině neplánují. Dalších 20 % zmínilo v této souvislosti neochotu cestovat, 20 % zdravotní problémy a 14 % nemá nikoho, kdo by je na cestě doprovázel.
Reprezentativní průzkum HOLIDAY BAROMETR provedla v dubnu2025pro pojišťovací a asistenční společnost Europ Assistance, součást skupinyGenerali, globální agentura pro marketingový výzkum Ipsos. Průzkumu, který zkoumal dovolenkové plány,rozpočtya priorityobyvatel, se zúčastnilo 23 000 respondentů ze 23 zemí (Belgie,Českárepublika,Francie, Itálie,Německo,Polsko,Portugalsko,Rakousko, Španělsko,Švýcarsko,Velká Británie/Saúdská Arábie,Spojené arabské emiráty/Indie,Hongkong,Japonsko,Jižní Korea,Malajsie,Singapur/Kanada,USA/Austrálie,Nový Zéland).