Zemí s nejvyšším podílem nově registrovaných e–aut v loňském roce bylo Švédsko s 38,6 %, následované Dánskem (36,1 %) a Finskem (33,8 %). Nejnižší podíl nově registrovaných elektromobilů byl v Chorvatsku (2,6 %), následovaném Slovenskem (2,9 %) a Českou republikou (3,1 %).
V celé Evropě vedou dvě země mimo EU: v Norsku měly více než 4 z 5 nově registrovaných automobilů v roce 2023 elektrický pohon (81,2 %), což představovalo výrazný náskok před Islandem (52,8 %). Důvodem výrazných rozdílů je hustota dobíjecí sítě a dotační politika v podobě daňových úlev nebo snížených mýtných či parkovacích poplatků v jednotlivých zemích.
V Německu byl v roce 2023 registrován každý třetí elektromobil v EU
I když je Německo z hlediska podílu nově registrovaných elektromobilů v roce 2023 jen mírně nad průměrem EU, který činí 14,6 %, význam německého automobilového trhu při přechodu na elektromobilitu je zřejmý při pohledu na absolutní čísla: v roce 2023 bylo v Německu nově registrováno přibližně 524 200 elektromobilů. To znamená, že na Německo připadá každý třetí z téměř 1,55 milionu nově registrovaných elektromobilů v EU. Deklarovaným cílem německé vlády je mít do roku 2030 na německých silnicích nejméně 15 milionů plně elektrických automobilů. Státní dotace ve formě příspěvku na nákup elektromobilů skončila na konci roku 2023. Zajímavý bude tedy hlavně další vývoj.
Jaké je stáří vozového parku v zemích EU?
Ať už se jedná o elektromobil nebo spalovací motor, tedy bez ohledu na typ pohonu, jezdí v Německu po silnicích poměrně hodně nových aut: v roce 2023 vykazovalo 14,8 % z celkového počtu 49,10 milionu aut na silnicích v zemi stáří do 2 let. Pouze v Lucembursku byl tento podíl ve srovnání EU ještě vyšší. Zde bylo téměř každé páté auto (19,0 %) mladší než dva roky. Ve Švédsku bylo 14,2 % všech automobilů mladších dvou let. Naopak nejnovější vozy jsou vzácností v Rumunsku (3,3 %), na Kypru (3,7 %, údaje z roku 2022) a v Lotyšsku (4,4 %). V těchto státech EU bylo proporcionálně nejméně automobilů mladších než 2 roky.
V Rumunsku a ve Finsku jsou auta starší 20 let zastoupena ve vozovém parku třetinově (Rumunsko 33,2 %, Finsko 32,3 %). Totéž platí i pro Estonsko: auta s rokem výroby starším 20 let mají na celkovém počtu registrovaných vozidel podíl 32,3 %.