Please disable Ad Blocker before you can visit the website !!!
thumbnail

Pivo ztrácí na atraktivitě a pivovary jsou tak pod...

by notifee99@gmail.com   ·  6 srpna, 2025   ·  

Pivo ztrácí na atraktivitě a pivovary jsou tak pod...

by notifee99@gmail.com   ·  6 srpna, 2025   ·  

Trendy ve spotřebě piva u nás i ve světě se mění, což dopadá i na výrobce oblíbených značek. V uplynulém týdnu jsme zaznamenali výrazný pokles cen akcií některých z největších světových pivovarů. Akcie společností Anheuser-Busch a Heineken oslabily přibližně o 13 %. Výprodej byl vyvolán zklamáním z prodejních výsledků. V Evropě u Heinekenu a v Brazílii a Číně u Anheuser-Buschu. Co přinesou zítřejší výsledky Asahi, majitele českého Pilsner Urquell?

Češi nadále hájí příčku největších konzumentům piva na světě. Ačkoliv dlouhodobá spotřeba alkoholického piva v České republice klesá, v roce 2024 dosáhla průměrná roční spotřeba na obyvatele pouhých 126 litrů, tj. o 16 l méně než v roce 2019, vyšší spotřebu nadále drží změna konzumentských trendů.

Měnící se spotřebitelské návyky, zejména u mladších generací, představují pro odvětví čím dál větší výzvu. Globální data ukazují jasný sestupný trend v konzumaci alkoholu – za posledních 20 let klesl celosvětový podíl dospělých do 35 let, kteří uvádějí, že pijí alkohol, ze 72 % na 62 %. Tento trend je patrný i v České republice, kde roste obliba nealkoholického piva.

Podle dat českého svazu pivovarů a sladoven bylo v roce 2024 uvařeno rekordních zhruba 1,6 milionu hektolitrů nealka a ochucených pivních mixů, což představuje nárůst o téměř 14 % meziročně a podíl téměř 10 % celkového výstavu pro domácí trh. Za rostoucí oblibou nealkoholického piva stojí především změna životního stylu – stále více lidí upřednostňuje aktivní trávení volného času, zdravější stravování a také častěji usedají za volant. Nealkoholické pivo se tak stává přirozenou volbou v situacích, kdy chtějí spojit osvěžení s plnou chutí piva, ale bez účinků alkoholu.

Zároveň však roste poptávka po nealkoholickém pivu. Tento trend se projevil i ve čtvrtletních výsledcích, které minulý týden oznámily dva největší pivovarnické koncerny světaHeineken a Anheuser-Busch. Obě firmy zaznamenaly pokles objemu prodeje piva, přestože jejich tržby díky zvyšování cen rostly.

Heineken, vlastník Krušovic, Starobrna nebo Březňáku, který generuje zhruba 35 % svých tržeb v Evropě, zaznamenal největší propad právě v tomto regionu. Objem prodeje klesl o 4,8 %, což vedlo k celosvětovému meziročnímu poklesu o 0,4 %. Ačkoli šlo o lepší výsledek než v prvním čtvrtletí, stále zaostal za očekáváním trhu. Cena akcií Heinekenu se kvůli tomu minulý týden propadla o 12,8 %, přestože provozní zisk vzrostl o 7,4 %.

Anheuser-Busch, který dopadl ještě hůře – jeho akcie oslabily během jednoho týdne o 13,7 %. Ve druhém čtvrtletí klesl objem prodeje o 1,9 %, zatímco analytici očekávali pokles jen o 0,3 %. Největší problémy firma zaznamenala v Číně a Brazílii. I přes obtížné podmínky firma zvýšila tržby o 3 % na 15 miliard dolarů a provozní zisk o 6,5 %. Tento růst však byl způsoben zdražením, nikoli vyšší poptávkou – což vyvolává obavy investorů o budoucí ziskovost. Další komplikací jsou americké operace firmy, na které dopadají 50% cla na hliník, což snižuje marže a negativně ovlivňuje valuaci.

Obě společnosti se nyní obchodují za poměrně nízké valuace – forwardové P/E činí 14,5 u Heinekenu a 15,5 u Anheuser-Buschu. Přestože tržby rostou, trh zůstává skeptický, zda je tento růst udržitelný bez odpovídajícího zotavení objemu prodejů. Čím dál více se zdá, že pivní průmysl vstupuje do období stagnace s omezeným růstovým potenciálem a tlakem na marže kvůli rostoucím nákladům a měnícím se preferencím spotřebitelů. Přesto se prémiové značky jako Stella Artois a Corona ukazují jako odolnější vůči poklesu prodejů.

Trh teď čeká, jestli výsledky Asahi ukážou stejný trend, nebo pozitivně překvapí. Společnost sice předpovídá růst tržeb o 4,1 % pro rok 2025, ale výsledky na jednotlivých trzích jsou smíšené – v první čtvrtletí byly tržby silné v České republice a Rumunsku, poklesly ale v Polsku a Itálii.

Velké překvapení nás však nečeká. Asahi již zveřejnila předběžné údaje o prodeji nápojů za první pololetí. Podle těchto údajů celkový prodej piva (všech značek a kategorií) poklesl o 2 %, zatímco prodej nealkoholických nápojů vzrostl o 15 %. Tento kontrast činí nadcházející zprávu za druhé čtvrtletí obzvláště důležitou, protože by mohla potvrdit hlubší posun v preferencích spotřebitelů.

Pivovarnictví, tradičně považované za defenzivní a stabilní sektor, nyní čelí zásadním strukturálním výzvám. Klesající konzumace alkoholu mezi mladými dospělými, rostoucí provozní náklady, silná závislost na čím dál nepředvídatelnějším počasí a stagnující objemy prodejů tvoří kombinaci, která odrazuje investory. Pro ty, kteří hledají investiční příležitosti, to znamená nutnost selektivního přístupu – zejména ve vztahu ke společnostem se silnou pozicí na rozvíjejících se trzích nebo těm, které se dokážou úspěšně přeorientovat na nealkoholické alternativy.

Paweł Majtkowski, tržní analytik společnosti eToro

 

Napsat komentář

Sledujte nás
Please enter CoinGecko Free Api Key to get this plugin works.