Čína, největší automobilový trh světa, se mění rychleji, než by si většina tradičních výrobců přála. Zatímco domácí značky jako BYD, Xiaomi nebo Nio bodují u mladých čínských spotřebitelů s technologicky nabitými a cenově dostupnými elektromobily, zahraniční výrobci — včetně legendární značky Porsche — ztrácejí půdu pod nohama.
Značka, která dlouhé dekády symbolizovala vrchol prémiového segmentu, zaznamenala v prvním čtvrtletí pokles prodejů v Číně o dramatických 42 %. Tento propad je pokračováním dlouhodobého trendu – od roku 2021, kdy Porsche v Číně prodalo rekordních 95 671 vozů, se prodeje každoročně snižují. V roce 2023 spadly pod 57 000 kusů.
Na letošním autosalonu v Šanghaji Porsche vsadilo na nostalgii, když představilo dva limitované modely 911 a prezentovalo svou spalovací DNA s heslem „There is no substitute“. Jenže pro mladší čínskou generaci, která očekává futuristické technologie, hluboký zvuk spalovacího motoru už není důvodem ke koupi.
Mezitím Xiaomi, nováček na trhu, dokázal s elektromobilem SU7 během dvou hodin získat 10 000 předobjednávek, tedy více, než Porsche prodalo za celé čtvrtletí. SU7 vypadá jako Porsche, má extrémní výkon přes 1 500 koní a začíná na třetinové ceně oproti základnímu modelu 911.
CEO Porsche Oliver Blume se snaží situaci zlehčit a tvrdí, že Porsche nehraje „na objem“, ale na udržení prémiového statusu a marže. Přesto připustil, že budoucnost Porsche jako elektrické značky v Číně je nejistá a možná se z tohoto segmentu stáhne. Dnes zde nabízí pouze dva EV modely – Taycan a Macan, jejichž prodeje jsou podle vedení „relativně nízké“.
Zatímco Porsche a další tradiční značky ztrácejí podíl, čínské prémiové značky expandují. Například Nio meziročně zvýšilo prodeje o 38,7 % a letos plánuje zdvojnásobení objemu. Xiaomi již překonalo Porsche v ročních číslech a nastavilo ambiciózní cíl 350 000 vozů do konce roku 2025.
Na situaci reagují i další zahraniční hráči. Nissan oznámil investici 1,4 miliardy USD a představení 10 nových modelů, zatímco GM spoléhá na prémiovou značku Cadillac a své MPV Buick GL8, které se drží na špičce trhu víceúčelových vozů v Číně.
Buick představil novou generaci GL8 s masážními sedadly, aroma systémem a hybridním či čistě elektrickým pohonem, aby obstál proti silné konkurenci od značek Denza (BYD), Li Auto nebo Xpeng. Tito domácí výrobci přicházejí s výbavou jako vestavěné chladničky, televizory nebo i zlaté loga, aby uspokojili čínský vkus a luxusní očekávání.
Graf P911.DE (D1)
Akcie společnosti Porsche (P911.DE) se aktuálně obchodují na úrovni 46,40 EUR, přičemž se nachází v hlubokém sestupném trendu. Graf jasně ukazuje sérii nižších maxim a minim, doprovázenou klesajícími klouzavými průměry – EMA 50 (oranžová) i SMA 100 (modrá). Tyto úrovně nyní tvoří významnou technickou rezistenci, kterou bude obtížné překonat bez silného impulzu. RSI se pohybuje na 42,3, což sice značí určité zotavení z přeprodaných úrovní, ale stále jde o slabé momentum. MACD začíná mírně pozitivní divergenci, která signalizuje možné krátkodobé oživení, nicméně hlavní trend zůstává negativní.

Zdroj: xStation5
Zaujalo Vás toto téma? U XTB můžete obchodovat více než 2000 CFD na akcie!
- Konkurenční spready
- Nízké swapové body, díky kterým můžete držet pozice déle
- Minimální velikost transakce již od 0 EUR
Kromě široké nabídky instrumentů od nás získáte také vzdělávací materiály – články, e-booky a kurzy zdarma:
- Trading pro začátečníky
- TOP 5 Trading nástrojů Ondřeje Hartmana
- Kurz tradingu vs. investování
- Investování do akcií – Co je to obchodování s akciemi?
- Testovací účet u XTB? Procvičte si obchodování zdarma!