Za prvních sedm měsíců letošního roku se na českém trhu prodalo 491 181 ojetých automobilů, meziročně o jedno a půl procenta méně. Pokles se ale netýká dodávek a velkých vícemístných aut. V tomto segmentu se na sekundárním trhu prodalo od začátku roku již 41 236 aut, meziročně o 6,3 procenta více. Důvodem je vyšší zájmem podnikatelů a firem, kteří tím značně optimalizují své náklady, ale i zájem privátní klientely, která tyto vozy mnohdy předělává na praktické „obytňáky“. Vyplynulo to dat trhu, která zpracovali analytici skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Zatímco český sekundární trh v globálu meziročně o jeden a půl procenta poklesl, prodeje vícemístných aut, dodávek a pick-upů naopak vzrostly o 6,3 procenta. Důvodem je především změna přístupu podnikatelských subjektů a firem. Ještě před pár lety bylo pro mnohé z nich nemyslitelné řešit mobilitu na sekundárním trhu. Zdražování a výkyvy v poptávce způsobené nejprve pandemií a následně například válkou na Ukrajině vedla ale k větší snaze optimalizovat náklady. Nové vozy zdražují daleko vyšším tempem než ojeté nebo zánovní, které jsou stále ještě k dispozici za dostupné ceny,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Cena hraje při nákupu automobilu zásadní roli. Ideální alternativou k novým jsou pak zánovní nebo běžné ojeté vozy. Velké dodávky a vícemístné vozy se na sekundárním trhu prodávají v průměru za 273 771 korun, dvanáct let staré a na tachometru mývají průměrně přes dvě stě tisíc kilometrů. „Takovéto velké vozy bývají logicky daleko více ojeté než běžná auta, která mají v průměru na tachometru o čtyřicet až čtyřicet pět tisíc kilometrů méně. Musíme si ale uvědomit, že výrobci je vyrábějí s tím, že se s nimi daleko více najezdí. Proto vydrží v provozu daleko déle a dají se pořídit za výrazně nižší ceny,“ vysvětluje Petr Vaněček.
Nejprodávanějším automobilem v tomto segmentu je Volkswagen Transporter, o který je zájem jak v podobě dodávky, tak ve vícemístném provedení. Ojetý se v průměru prodává čtrnáct let starý, s téměř 250 tisíci kilometry na tachometru a cenou 238 306 korun. Cena nového přitom začíná na téměř 850 tisících v případě krátké dodávky a na více než milionu v případě vícemístné verze. V nejluxusnější výbavě se ale jeho cena může vyšplhat i přes dva miliony. „Nejen pro podnikatele tak jde o velkou úsporu, pokud místo nového vozu zvolí ojetý. Nové vozy ztrácejí nejvíce hodnoty v prvních letech provozu, a to až čtyřicet pět procent jen za první rok. U zánovního a ještě více u ojetého vozu je tato ztráta již z velké části absorbována, takže jeho hodnota se již tak rychle nemění. Výhodou sekundárního trhu je také okamžitá dostupnost a větší výběr, což umožňuje najít vozidlo přesně podle vašich potřeb a požadavků. Jen u nás v Áčkách aktuálně nabízíme na 160 velkých vícemístných aut, 280 dodávek a na 290 pick-upů. Navíc může zákazník získat za nižší cenu lepší výbavu a ušetří i na pojištění,“ upozorňuje Petr Vaněček. Na zvyšující se poptávku AAA AUTO reagovalo začátkem roku otevřením prvního centra užitkových vozů v Klíčanech u Prahy. Letos AURES Holdings prodal jen v Česku 2 700 těchto aut, meziročně o 17,4 procenta více.
Nejprodávanější velké vícemístné vozy, dodávky a pick-upy na českém trhu v letošním roce:
Pořadí |
Dodávky | Vícemístné vozy | Pick-upy |
1. |
VW Transporter |
Volkswagen Multivan |
VW Caddy |
2. |
Ford Transit |
Ford Tourneo Custom |
Citroen Berlingo |
3. |
Peugeot Boxer |
Volkswagen Caravelle |
Skoda Felicia |
4. |
Fiat Ducato |
Ford Transit Custom |
Ford Ranger |
5. |
Renault Master |
Mercedes Viano |
Fiat Doblo |
6. |
Ford Transit |
Peugeot Traveller |
Peugeot Partner |
7. |
Mercedes Sprinter |
Citroen SpaceTourer |
Toyota Hilux |
8. |
Iveco Daily |
Hyundai H-1 Tour |
Nissan Navara |
9. |
Citroen Jumper |
Toyota ProAce Verso |
VW Amarok |
10. |
Renault Trafic |
Renault Trafic |
Opel Combo |
Oblíbeným trendem v posledních letech je úprava dodávky na obytný vůz. Pokud se pro tuto změnu rozhodnete, měli byste si to opravdu pečlivě naplánovat a dát si pozor i na dodržení legislativních požadavků. Je důležité si předem promyslet uspořádání interiéru, izolaci, elektroinstalaci, rozvody vody a plynu (pokud budou potřeba), a také způsob větrání a vytápění. „Po dokončení přestavby je nutné nechat dodávku zapsat jako obytné vozidlo u příslušného úřadu a zajistit si také potřebné revize elektroinstalace a rozvodů plynu a vody,“ dodává Petr Vaněček.
Lucie Brychtová
PR manager
AURES Holdings