Please disable Ad Blocker before you can visit the website !!!
thumbnail

Škoda Auto vyrobila již 5 milionů vozů řady Fabia,...

by notifee99@gmail.com   ·  14 května, 2025   ·  

Škoda Auto vyrobila již 5 milionů vozů řady Fabia,...

by notifee99@gmail.com   ·  14 května, 2025   ·  

„Milník pěti milionů vozů Škoda Fabia je skutečně zcela mimořádným úspěchem jak pro výrobní tým, tak pro naši společnost. Tento model se představil v roce 1999 jako druhý zcela nový vůz vyvinutý pod křídly koncernu Volkswagen a stal se tváří značky i základním kamenem naší nabídky. Je to vstupní model značky Škoda a dodnes zůstává synonymem kvalitně vyrobeného vozu ,Made in the Czech Republic‘. S ohledem na pokračující úspěch stávající, čtvrté generace tohoto úsporného a praktického automobilu s moderní technikou a širokou škálou bezpečnostních prvků budeme ve výrobě modelu Fabia pokračovat i po roce 2030.“


Andreas Dick, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Výrobu a logistiku

Škoda Fabia: jeden z nejžádanějších modelů v nabídce


Fabia se dlouhodobě řadí mezi nejprodávanější modely Škoda. V roce 2024 se stala třetím nejžádanějším vozem s dodávkami 117 100 vozů po celém světě. První generace se představila během 58. frankfurtského autosalonu v roce 1999 jako nástupce velmi oblíbené řady Felicia. Fabia vycházela ze zcela nové platformy a používala širokou řadu motorů, převodovek i karosářských variant. Vůz v průběhu let významně přispěl k oblibě značky Škoda na evropských trzích. Jméno Fabia se nesmazatelně zapsalo také do historie motorsportu, a to včetně nejnovějších generací – Fabia Rally2, Fabia Rally2 evo i současný vůz Škoda Fabia RS Rally2 se ve svých kategoriích zařadily mezi nejúspěšnější soutěžní automobily všech dob.

Čtyři generace dostupného malého vozu

Škoda Fabia první generace (19992008) debutovala jako pětidveřový hatchback s délkou 3 960 mm. Necelý rok po uvedení na trh následovala verze kombi a v roce 2001 se začal vyrábět tříprostorový sedan. Osobité tvary navrhl designérský tým, v jehož čele stál tehdejší šéfdesignér Dirk van Braeckel. Fabia první generace byla postavena na pokročilé platformě malých vozů PQ24 a nabízela širokou škálu pohonných jednotek. V březnu 2003 se představila sportovní varianta RS s výkonným přeplňovaným vznětovým motorem 1,9 TDI o výkonu 96 kW, který kombinoval značný výkon a příznivou spotřebu paliva.

Škoda Fabia druhé generace (20072014) měla premiéru v březnu 2007 na ženevském autosalonu. Nový model, založený na stejné platformě, byl delší (+22 mm) a vyšší (+47 mm). O půl roku později byla odhalena praktická verze kombi. V roce 2009 přibyla do nabídky varianta Scout s terénními prvky a verze RS se zážehovým přeplňovaným motorem 1,4 TSI (132 kW). Tato řada se poprvé objevila v oblíbeném provedení Monte Carlo.

Škoda Fabia třetí generace (20142022) se světu představila v říjnu 2014 na pařížském autosalonu. Těžila z moderní platformy PQ26 a k dynamičtějšímu vzezření jí pomohly i nové proporce: vůz byl o 90 mm širší a o 30 mm nižší než předchůdce. Významných vylepšení doznaly také bezpečnostní a komfortní prvky. Škoda Fabia byla poprvé vybavena sledováním odstupu od vpředu jedoucího vozu Front Assist, adaptivním tempomatem a sledováním únavy řidiče. Facelift v roce 2018 dále rozšířil vlastnosti modelu a představil například světlomety Full LED a hlídání mrtvého úhlu.

Škoda Fabia čtvrté generace (2021 – současnost) dorazila na jaře 2021 jako pětidveřový hatchback, postavený na platformě MQB A0. Design je dílem oddělení Škoda Design, v jehož čele stojí Oliver Stefani. Stávající generace překonala délku 4,1 metru a zavazadlový prostor se zvětšil na 380 litrů, a je tak o 50 litrů větší než u předchůdce. Vozidlo může být vybaveno nejmodernějšími funkcemi a systémy, jako jsou automatické parkování nebo asistovaná jízda 2.0 včetně adaptivního tempomatu a prediktivní ochrany chodců i cyklistů, adaptivního vedení v jízdním pruhu a rozpoznávání dopravních značek.

 

Napsat komentář

Sledujte nás
Please enter CoinGecko Free Api Key to get this plugin works.