Please disable Ad Blocker before you can visit the website !!!
thumbnail

Sněmovní volby 2025 – Volební program Motori...

by notifee99@gmail.com   ·  21 července, 2025   ·  

Sněmovní volby 2025 – Volební program Motori...

by notifee99@gmail.com   ·  21 července, 2025   ·  

Jako jediná skutečně pravicová strana v České republice jsme připraveni přinést zásadní změnu a ozdravit veřejné finance.

Tempo
zadlužování, které předvedla dosluhující vláda Petra Fialy, je i
navzdory jeho opakovanému zlehčování nejzásadnějším ohrožením
budoucnosti naší země. Příští kabinet musí nutně seškrtat mnoho
zbytečných agend, které podle našeho názoru nemají být financovány
daňovými poplatníky.

Včerejší dluhy jsou dnešní
inflací, která zdražuje život úplně všem. Dnešní dluhy a extrémně
vysoké úroky z nich jsou budoucí daně, ale ty my zvyšovat nechceme a
nebudeme. Chceme ozdravit českou ekonomiku odvážnými řešeními, které
přinesou měřitelný hospodářský růst. Růst, který jsme mít mohli, ale o
který jsme bohužel v důsledku amatérského přístupu vlády Petra Fialy k
veřejným financím přišli.

Základem naší
strategie jsou velké škrty v oblasti dotací, protože dotace ničí trh a
zatěžují rozpočet miliardovými výdaji. Nekompromisně ukončíme podporu
politických neziskových organizací, jejichž aktivity nemají žádné
ekonomické ani společenské opodstatnění. Podniky, které si v posledních
letech zvykly na život ze štědrých státních podpor, se musejí vrátit ke
svému přirozenému prostředí – k trhu. Firmy, které hledají dotaci, si
mají umět peníze zajistit od bank, investorů apod. Tímto krokem dokážeme
uspořit desítky miliard korun každý rok. Výjimku mohou tvořit pouze
investice do vědy, výzkumu a vzdělávání a náklady na rozvoj a údržbu
technické infrastruktury.

Ukončíme podporu tzv.
obnovitelných zdrojů energie, které jsou pohromou pro naši ekonomiku a
energetiku. Česká republika má dostatek kvalitního uhlí, které je
nejlevnější energeticky využitelnou komoditou. Přechod k jaderné
energetice nepotřebuje žádnou masivně dotovanou solární ani větrnou
mezifázi. Omezíme také veškeré výdaje na projekty spojené s tzv. Green
Dealem.

Další prioritou musí být výrazné
omezení zneužívání sociálních dávek. Zavedením principu, že dávky na
bydlení a některé další sociální podpory budou poskytovány výhradně
formou voucherů, zabráníme obchodování s chudobou. Dávky nad existenční
minimum budou podmíněny veřejně prospěšnou prací. Díky tomu nejenže
snížíme výdaje o dalších téměř 10 miliard korun, ale zároveň vrátíme
nezaměstnaným lidem pracovní návyky a podpoříme jejich návrat na trh
práce.

Pokročilou elektronizací státní správy
ušetříme více než 30 miliard korun ročně na provozu státu a zároveň
odhadem až 130 miliard v časových a administrativních nákladech občanů.
Celkový přínos pro ekonomiku tedy dosáhne téměř 2 % HDP. Dokončením
elektronizace státu dojde k výraznému zefektivnění úředních agend, ale i
k razantnímu snížení počtu státních zaměstnanců, kterých je v České
republice téměř půl milionu. To je dlouhodobě neudržitelný počet lidí,
kteří chybí v soukromém sektoru. Počet osob, které pracují pro stát, se v
příštím volebním období musí snížit alespoň o 20 %.

Díky
námi navrhovaným krokům dosáhne Česká republika do čtyř let vyrovnaného
až přebytkového rozpočtu, který v budoucnu umožní přistoupit ke snížení
daní, posílí svobodu podnikání a uleví občanům od bobtnající dluhové
zátěže státu. Náš přístup je založen na principech finanční
odpovědnosti, menšího státu a skutečné tržní ekonomiky, která se obejde
bez dotací a politického přerozdělování.

Příklady oblastí, v nichž je možné docílit výrazného snížení státních výdajů:

Dotace na obnovitelné zdroje: 23 mld.

Dotace pro nevládní neziskové organizace: 26,7 mld.

Plošné snížení ostatních dotací o 10 %: cca 45 mld.

Opuštění výdajů spojených s tzv. Green Dealem: 30 mld.

Elektronizace státní správy: 32 mld.

Reforma sociálních dávek: 8,4 mld.

Ukončení programu inkluze ve školství: cca 20 mld. (celé volební období)

Prodej nepotřebného nestrategického majetku státu: cca 40 mld. (jednorázově)

Harmonogram cesty k vyrovnanému rozpočtu

2026

Nástup nové vlády: audit dotací a úřadů, příprava reforem (zpřísnění fiskálních pravidel, nastavení cílů vyrovnaného rozpočtu);

Odhadovaný schodek: 225 mld.

2027

Okamžité škrty dotací a úřadů:

zrušení
vybraných nepotřebných dotací, sloučení či zrušení prvních institucí,
omezení provozních výdajů (novely zákonů o dotacích, zrušení plošných
podpor firem, změny zřizovacích zákonů rušených úřadů);

Odhadovaný schodek: 165 mld.

2028

Sociální
a dotační reformy: úprava dávek – důraz na adresnost, odstranění
duplicit, další redukce neefektivních dotací, první efekty elektronizace
– částečné zjednodušení agend; Novela zákona o sociální podpoře a
dávkách, úpravy rozpočtových zákonů (další omezení mandatorních výdajů);

Odhadovaný schodek: 85 mld.

2029

Elektronizace
veřejné správy: plné spuštění e-governmentu, výrazné snížení počtu
úředníků a provozních nákladů (zeštíhlení státní správy), dokončení
rušení zbytných agend. Novela zákona o státní službě, zákon o digitální
veřejné správě;

Odhadovaný schodek: 0–5 mld.

Změna pravidel pro schvalování státního rozpočtu

Upravíme
vztah mezi vládou a Poslaneckou sněmovnou v oblasti rozpočtové politiky
a zavedeme pro vládu povinnost usilovat o dlouhodobě vyrovnané
hospodaření veřejných financí.

Zavedeme
tři úrovně rozpočtových režimů podle navrhované výše schodku veřejných
financí vůči HDP, které ovlivní potřebnou většinu pro schválení státního
rozpočtu v Poslanecké sněmovně:

  • Normální režim: schodek pod 2 % HDP – návrh rozpočtu schvaluje nadpoloviční většina přítomných poslanců.

  • Režim zvýšené pozornosti: schodek mezi 2 % a 3 % HDP – návrh rozpočtu vyžaduje souhlas nadpoloviční většiny všech poslanců.

  • Režim mimořádné situace: schodek nad 3 % HDP – ke schválení je nutná třípětinová většina všech poslanců.

Nezodpovědný
přístup k veřejným financím, který předvedla vláda Petra Fialy s
ministrem financí Zbyňkem Stanjurou v letech 2021-2025, se už nikdy
nebude opakovat. Musí být nastavena taková pravidla, která přístup, jaký
tito lidé předvedli, už nikdy nikomu neumožní.

Pakliže
by tato pravidla platila již v době nástupu současné vlády k moci,
kumulovaný dluh za aktuálně končící volební období by byl znatelně nižší
a ministr Zbyněk Stanjura by musel mnohem více šetřit. Zavedení těchto
pravidel bude dlouhodobě cenné rovněž tím, že ve vážných rozpočtově
krizových situacích nebude moci být z rozhodování vynechána parlamentní
opozice, což zlepší soudržnost politické reprezentace v případných
těžších časech.

Dvě monetární poznámky na závěr:

Odmítáme zrušení české koruny a její nahrazení eurem

S
vyloučením jakéhokoli kompromisu v této věci odmítáme zavedení společné
evropské měny euro v České republice. Koruna je symbolem naší
suverenity, hospodářské stability a politické nezávislosti. Neexistuje
žádný seriózní ekonomický, právní ani politický důvod, abychom do
eurozóny vstupovali.

Jakoukoli
případnou podporu příští vládě Motoristé podmíní tím, že součástí
jejího programového prohlášení bude závazek okamžitě zahájit formální
proces směřující k vyjednání si trvalé výjimky z povinnosti přijmout
euro. Inspirací, nechť je nám např. protokol č. 15 Smlouvy o EU, který
dříve upravoval postavení Velké Británie, když byla členskou zemí.

Zároveň
budeme usilovat o doplnění textu Ústavy České republiky, konkrétně o
úpravu článku 98, přidáním nového odstavce, který bude nově obsahovat
větu o následujících pěti slovech: „Národní měnou je koruna česká.“

Česká republika se nebude účastnit projektu digitálních peněz centrálních bank (CBDC), naopak bude posíleno právo na hotovost

Odmítáme
snahy Evropské centrální banky a dalších institucí o zavedení digitální
měny centrální banky (CBDC), která podle nás představuje hrozbu pro
finanční svobodu a anonymitu občanů. Budeme důsledně hájit právo občanů
platit v hotovosti, které musí být garantováno nejen zákonem, ale i
ústavní cestou jako základní prvek osobní svobody v tržním hospodářství.

 

Napsat komentář

Sledujte nás
Please enter CoinGecko Free Api Key to get this plugin works.