Please disable Ad Blocker before you can visit the website !!!
thumbnail

Studie Visa a KB: Z 50 na 70 %. Češi začali výrazn...

by notifee99@gmail.com   ·  20 srpna, 2025   ·  

Studie Visa a KB: Z 50 na 70 %. Češi začali výrazn...

by notifee99@gmail.com   ·  20 srpna, 2025   ·  

Češi si na umělou inteligenci rychle zvykají. Podle aktuálního průzkumu realizovaný agenturou Ipsos pro společnost Visa a Komerční banku dnes pravidelně využívá nástroje AI 7 z 10 lidí. Loni to přitom byla jen polovina populace. Zásadně roste i frekvence – zatímco před rokem s AI denně pracovalo jen 16 % uživatelů, letos je to 24 %.

Češi podle průzkumu, na kterém se podílelo také konzultační oddělení Visa Consulting & Analytics, nejčastěji AI využívají k osobním činnostem (88 %), práci (48 %) nebo škole (14 %). Nejotevřenější přístup k AI vykazují mladší uživatelé ve věku 18–26 let, kde využití dosahuje 86 %. Právě tato skupina přináší impuls pro nové typy služeb, které kombinují jednoduchost, digitální přístup a přehlednost.

„V Komerční bance vnímáme důvěru klientů jako naprostý základ při zavádění nových technologií. Umělou inteligenci proto využíváme pouze v přísně zabezpečeném prostředí s využitím vlastních modelů a přísnými pravidly pro práci s klientskými daty, která nikdy neopouštějí banku,“ vysvětluje Jitka Haubová, členka představenstva a provozní ředitelka Komerční banky, a dodává: „AI pro nás není náhradou lidského kontaktu, ale nástrojem, který rozšiřuje možnosti našich bankéřů a bankéřek – ať už jde o rychlejší a osobnější poradenství, nebo o ochranu klientů před podvody.“

V oblasti bankovnictví lidé stále u většiny činností preferují kontakt s lidským pracovníkem. Nejvíce by lidé svěřili umělé inteligenci sledování účtu kvůli neobvyklým aktivitám a prevenci podvodů (42 %). Naopak nejméně by s ní chtěli řešit konfliktní situace – až 80 % dotázaných dává v těchto případech přednost kontaktu s člověkem.

„Vlastní umělou inteligenci ve Visa vyvíjíme již více než 30 let pro zabezpečení digitálních plateb – pomáhá nám analyzovat data z více než 4,8 miliardy platebních karet k tomu, abychom dokázali detekovat podezřelé chování v reálném čase a chránit všechny naše klienty včetně klientů Komeční banky před podvody,“ vysvětluje Petr Polák, Country Manager, Visa.

Visa věří, že budoucnost umělé inteligence spočívá mimo jiné v nákupních agentech. Letos představila službu Visa Intelligent Commerce, která umožňuje AI agentům nejen vyhledávat a vybírat zboží, ale také ho přímo nakupovat. V blízké budoucnosti se lidé budou na umělou inteligenci obracet nejen při hledání ideálního svetru, plánování dovolené nebo sestavování nákupního seznamu, ale i při samotném placení. Visa chce tyto transakce zjednodušit, a zároveň zajistit jejich bezpečnost a důvěryhodnost.

Podle Komerční banky bude klíčovou oblastí rozvoje umělé inteligence v bankovnictví především kybernetická bezpečnost. Chytré systémy dokáží v reálném čase odhalit neobvyklé chování a zabránit podvodům ještě dříve, než by mohly ohrozit klienta. Právě spojení inovací a maximální ochrany dat považuje banka za základ důvěryhodného digitálního bankovnictví budoucnosti.

Zdroj průzkumu: Kvantitativní průzkum agentury Ipsos pro společnost Visa, realizovaný v letech 2024 a 2025 na reprezentativním vzorku dospělé populace v ČR (N=522 v roce 2024, N=517 v roce 2025). Doplňující poznatky vycházejí z kvalitativních zjištění ze studie „AI in Banking“ z prosince 2024.

 

Napsat komentář

Sledujte nás
Please enter CoinGecko Free Api Key to get this plugin works.