Více než polovina Čechů (58 %) se obává růstu životních
nákladů a téměř polovina (46 %) má v důsledku toho mimořádné obavy o vlastní
finanční situaci. Chování českého spotřebitele tak v nejbližší budoucnosti bude
řídit zejména cena výrobků a služeb. Vyplývá to z posledního průzkumu
EY Future Consumer Index, který se zaměřuje na analýzu spotřebitelských nálad a
preferencí v evropských zemích.
Důsledky pro kvalitu a zdraví
Pokud pro Čechy bude cena hlavním faktorem, jak říká
zmiňovaný průzkum, může se to negativně odrazit na trhu. Lidé budou hledat
levnější alternativy nejen v potravinách, ale i v oblastech, jako je móda či
elektronika. Obchodníci budou muset reagovat na rostoucí tlak na cenu a zaměřit
se na nabídku produktů s nižší cenou i kvalitou.
„Sledujeme z analýzy dat nákupů na našem e-shopu, že lidé
jsou v dnešní době mnohem více citliví na cenu. Změnu chování lze sledovat i ve
srovnání s obdobím před 3 lety či před rokem. I drobné zlevnění nebo procentuální
sleva znamenají růst poptávky a u zdražení to funguje samozřejmě s podobnou
citlivostí naopak,“ říká Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel Trenýrkárna.cz.
Tento důraz na cenu může mít negativní dopady i na zdraví,
kdy levnější produkty mohou obsahovat méně kvalitní suroviny. V oblasti módy se
to pak projevuje například v nižší životnosti oblečení, které se rychleji
opotřebuje a vyžaduje častější obměnu. V oblasti potravin může jít o vyšší
obsah aditiv, konzervantů nebo nižší nutriční hodnotu. Každopádně v každém
segmentu si tento fenomén vybírá svou daň.
Spotřebitelé, kteří se zaměřují výhradně na cenu, mohou
přehlížet kvalitu a složení výrobků. V dlouhodobém horizontu tak může hon za
slevami přinést negativní dopady na zdraví populace.
Od nákupů udržitelných výrobků spotřebitele odrazují
jejich vyšší ceny
Dalším zjištěním průzkumu je, že navzdory povědomí o
udržitelnosti spotřebitele odrazují vyšší ceny. Existuje také jistá nedůvěra v
takto se prezentující firmy. Nedostatek informací a transparentnosti odrazuje
od nákupu udržitelných produktů 52 % Čechů. Pro zajímavost je to o něco více
než je západoevropský průměr. Tato nedůvěra zdůrazňuje potřebu poctivé
komunikace ze strany firem o jejich postupech v oblasti udržitelnosti.
„Hlavní příčinou nezájmu o udržitelné výrobky je ovšem dle
citovaného průzkumu jejich vyšší cena. Ani v tom se Češi se 68 % respondentů
neliší od respondentů ze západní Evropy, i těm z většiny (70 %) vadí hlavně
cena. V České republice ovšem hraje udržitelnost při spotřebitelském
rozhodování vyšší roli, když není důležitá jen pro 18 % respondentů, zatímco
v západní Evropě se takto vyslovilo 22 %,“ uzavírá Ruslan Skopal z
Trenýrkárna.cz.