V loňském roce bylo v zemích Evropské unie registrováno 7 516 nových nákladních elektromobilů s externím dobíjením s nejvyšší přípustnou hmotností nad 3,5 tuny. To představuje meziroční pokles o 4,6 %. I přes pokles v absolutních číslech se podíl nákladních elektromobilů na celkovém počtu registrací mírně zvýšil na 2,3 %. V Česku bylo registrováno 27 nových nákladních elektromobilů, meziročně o 17 více. Český trh s novými nákladními vozidly byl v roce 2024 osmý největší mezi zeměmi EU, s těmi elektrickými pak 13., vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz , které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů . Díky podpoře z výzvy Ministerstva dopravy v rámci Programu Doprava 2021–2027 by mělo v Česku vzniknout na pět desítek dobíjecích stanic pro nákladní elektromobily.
Registrace nových nákladních automobilů v EU v roce 2024 klesly o 6,3 % na celkových 327 896 kusů. Hlavním důvodem poklesu bylo snížení prodeje těžkých nákladních vozidel o 8,5 % (pozn. nad 16 tun), který byl částečně kompenzován nárůstem registrací středně těžkých nákladních vozidel o 5,6 % (pozn. od 3,5 do 16 tun). Z hlavních evropských trhů zaznamenaly pokles registrací Německo (-6,9 %), Francie (-2,9 %) a Itálie (-0,7 %), naopak ve Španělsku došlo k nárůstu o 12 %. Trhu s nákladními automobily stále dominovala vozidla s dieselovým motorem, která tvořila 95,1 % všech nových registrací, jejich počet však klesl o 6,2 %. Registrace nákladních elektromobilů klesly o 4,6 %, jejich podíl na trhu na úrovni 2,3 % představuje jen nepatrně vyšší hodnotu než v předchozím roce. Zatímco některé země, jako například Německo, Itálie a Švédsko, zaznamenaly výrazný nárůst registrací nákladních elektromobilů, v jiných zemích, jako ve Francii (-57,4 %) a Nizozemsku (-42,3 %), došlo k výraznému propadu, což vedlo k celkovému poklesu registrací elektrických nákladních vozidel v EU.
„Zajímavý na datech z loňského roku je rozdíl v registracích nákladních elektromobilů. Zatímco u středně těžkých registrace poklesly o 21,1 % na 4 188 vozidel – zejména díky propadu na francouzském trhu, u těch těžkých s nejvyšší přípustnou hmotností nad 16 tun se zvýšily o 29,4 % na 3 328 vozidel – v tomto případě zejména díky trhu v Německu,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „V České republice bylo loni registrováno 27 nových nákladních elektrických vozidel, historicky nejvíce. Po šesti registracích si připsaly Fuso, Mercedes-Benz a Volvo, zbytek pak připadal na ostatní značky. V zemích V4 bylo v Polsku registrováno 98, v Maďarsku 27 a na Slovensku 25 nákladních elektromobilů. I přes historicky rekordní počet registrací byla Česká republika v podílu nákladních elektromobilů až 20. mezi zeměmi EU, poslední ze zemí V4.“
Podíl registrací nových nákladních vozidel v roce 2024 podle zdroje energie:

Důležité! Členění dle zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů do kategorií: „elektro“ – bateriová elektrická vozidla a plug-in hybridy, „hybridy“ – full a mild hybridy, „ostatní“ – elektrická s palivovými články (FCEV), zemní plyn, zkapalněný ropný plyn (LPG), E85/etanol a další paliva.
Elektrifikace nákladní dopravy představuje jednu z největších výzev v oblasti elektromobility, a to nejen pro výrobce, ale především pro investory a provozovatele dobíjecí infrastruktury. Na podporu rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní vozidla proběhla v loňském roce výzva Ministerstva dopravy v rámci Programu Doprava 2021 – 2027 , v letošním roce budou spuštěny další dvě obdobné výzvy . „V první výzvě byl rozvoj dobíjecích stanic pro nákladní vozidla podpořen částkou zhruba 540 milionů korun. Díky tomu by mohlo vzniknout až 54 takových stanic v pěti lokalitách. Vzhledem k tomu, že trh nákladních elektrických vozidel je u nás zatím omezený, považuji to za velmi dobrý výsledek,“ říká Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.
Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.
Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz